NULL Skriv ut sidan - Elias som husar, men var?

Anbytarforum

Titel: Elias som husar, men var?
Skrivet av: Inger-Lise Riphagen skrivet 2020-11-04, 20:04
Hej!
Min anfader Elias Faust (född Bengtsson)* 9/2-1781 i Göteryd tjänstgör som soldat i Norra skånska infanteriregementet i 24 år och då han begär avsked nämns att han även varit Husar i två år innan dess samt att han deltagit i 1807 års krig. Han bor under hela sin tjänstgöringstid i Södervidinge socken i Skåne. Han har dock sin placering i Skräflinge och i Allarp så helt lätt var han inte att finna men till sist gick det. Jag kan tillägga att jag är ganska nybörjare på soldatforskning så jag kan ha missat självklara saker.

Nu försöker jag finna honom som husar. I HFL Södervidinge (M) AI:1 (1805-1811) Bild 12 / Sida 8 finns ingen notering om var han tjänstgör, inte ens att han är inom det militära. Där har han inte heller bytt namn utan heter Bengtsson.

Min fråga är alltså: var bör jag leta? Jag hittar socknen i Grill 1 och ser i Grill 2 att det skall finnas nr 47,48, och 49 i Södervidinge. Sen hittar jag inte vilket kompani jag bör söka efter osv.
Är jag helt fel ute? Behöver lite råd hur jag kan komma vidare. Bifogar bild på när Elias begär avsked.

Inger-Lise