NULL Skriv ut sidan - SV: auDNA-Finska frälsesläkter

Anbytarforum

Titel: SV: auDNA-Finska frälsesläkter
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2020-10-31, 18:52
Jag glömde påpeka ovan att de tre probanderna  i grafen – CGS, TBN resp. BBN - alla var placerade i generation ett. Resultatet innebär, att oavsett i vilket århundrade av den aktuella tidsperioden som probanden var född, så var resultatet likartat – fr.o.m. den tolfte generationen så var ca 20 – 25% av anorna släkt med sin partner.

För att förbättra den statistiska signifikansen, så har jag lagt till ytterligare en proband, LJS, född ca 1900 - med 2657 av mig kända anor. Totalt har de fyra 6156 för mig kända anor.

Bilden förblir i princip densamma (se grafen nedan)

Tillsammans täcker dessa anor fr.o.m. det svensk-finska frälset – i dess vida mening – ända upp till grevar och friherrar.

De är alla inbördes genealogiska släktingar på i snitt ca 125 olika sätt. Själv är jag släkt med dessa på i snitt 50 olika sätt. Alla dessa går via min ana i 13:e ledet, Ture Jakobsson Rosengren (f.1548) – min länk till senmedeltiden...

För drygt tre år sedan (Svar #98) skrev jag följande: ” En bra bild för överföringen av gener från en relativt isolerad region till en annan, torde vara formen av ett timglas - gener från många äldre anor i den ena genpoolen 'samlas upp' av ett relativt begränsat antal individer, vilka passerar 'halsen' i timglaset, och sedan återigen sprids ut bland befolkningen i den nya hemregionen. Resultatet av denna 'förträngning' blir att det uppstår ett antal relativt stora kluster av äkta kusiner, vilka alla delar varierande grad av släktskap till den genpool varifrån de gemensamma anorna i respektive kluster härstammade.”

Detta beskriver ganska väl resultatet av denna empiriska studie, om man vidgar vyn från ”isolerade regioner” till specifika geosociala kluster (genpooler?).

Utgående från resultatet nedan, så är det svårt att förstå formuleringar av den typ som Rakow använde sig av för att förklara sin modells brister vad gäller att prognosticera hur många ’kusiner’ man har: ”In this model the population of the world is increasing by a factor of 1.25 each generation (2 parents produce 2.5 surviving children), but the number of your cousins is increasing much faster, by a factor of 5 each generation. Obviously this can’t continue indefinitely (min kursivering), or you will have more cousins than there are people in the world. What will happen at some point (återigen min kursivering) is that the relationships have to become multiple, you will start seeing cousins who are connected to you by multiple paths, a given individual might be your 8th cousin several times, by different ancestral couples."

Varför publicera en modell som man inser totalt saknar förankring i verkligheten? Detsamma gäller för den teoretiska modellen för antalet genealogiska anor.
 
Antalet reella anor (=unika individer) reduceras väsentligt p.g.a. återingiften, liksom av negativ befolkningsutveckling, typ den mellan 1350 (’Digerdöden’) till ca 1420, och de 19 därpå följande pesterna fram till år 1723…