NULL Skriv ut sidan - SV: Bollebygd

Anbytarforum

Titel: SV: Bollebygd
Skrivet av: Kalle Birgersson skrivet 2020-10-31, 14:49
Jag har kommit bara lite längre. Jag är från sonen Sven Larsson som föddes 1697 då, och hamnar på Rinna så småningom.

9 apr 1706 dör en skräddargesäll Oluf Hansson, från Hagen i Murums socken i Ås härad hemma hos sin svåger, länsman Lars Svensson på Hultet i Bollebygd. Han är alltså bror till Elin Hansdotter, så hon måste också kommit från Hagen. På torpet Hagen under Påarp fanns, enligt mantalslängderna, en Hans Svensson med familj 1670-1681, detta borde alltså vara deras familj. Var de fanns före 1670 vet jag inte, troligtvis inte i Murums socken. När de är borta 1682 dyker istället en Hans Svensson upp på Sölvarp Haraldsgården i Murums socken, som skulle kunna vara rätt person. Denne man verkar vara den tiggare Hans Svensson som dör på Sölvarp 66år gammal 1 maj 1698. (Murum C:1 sid 84) Detta är alltså baserat på en del spekulationer, och här finns mycket kvar att göra. Hans hustru, Elins mamma, har jag inte kunnat hitta namnet på.

Länsman Lars Svensson vet jag egentligen ingenting om, annat än att han bodde på Salarp i Murums socken. Troligtvis inflyttad, vet inte var ifrån. Innan han blev länsman såg man honom ett par gånger under 1690-talet i domböckerna i Bollebygds härad, när han var uppbördsman och bråkade med folk om obetalda skatter. Han arbetade nog i en stor del av Älvsborgs län, kanske hela. Han dog 22 okt 1749, och stod ofta under sin tid som länsman mantalsskriven som "fattig", "utfattig" och "alldeles husfattig" så uppdraget verkar inte ha varit välbetalt.

Det finns nog mycket att läsa om honom i domböckerna, dels i Bollebygd under hans långa tid som länsman, och också i Ås härads domböcker för tiden innan det. Länsmannen före honom var med i i princip i varje ting, oftast som länsman men också ofta med privata ärenden. Jag håller på att gå igenom Bollebygds domböcker, men är fortfarande kvar på 1600-talet så det tar nog tid innan jag kommer till Lars Svenssons verksamma tid. Och Ås kommer dröja ännu längre, denna familjen är enda anknytning jag har dit så det ligger långt ner på listan.