NULL Skriv ut sidan - SV: Plagman

Anbytarforum

Titel: SV: Plagman
Skrivet av: Carl-Gustaf Svantesson skrivet 2020-10-27, 12:48
Hej Paul!
Du har rätt; det finns inget som bevisar att Hans inte är född på 1690-talet. Men det är ändå anmärkningsvärt att han inför ryska fälttåget anmält hustrun Catharina och dottern Margareta som nära anhöriga men inte sonen Hans. Att han inte tagit med dottern Anna Eisabeth, kan jag förstå – hon var ju spädbarn då.

Du har absolut rätt i att Magnus och Catharina inte kan ha träffats efter att Magnus avseglat november 1701. Men de träffades naturligtvis före hans avresa. Sonen Hans skulle således kunna vara född på sensommaren 1702. Jag kan också tänka mig att Catharina, när hon väntade barn, valde att med döttrarna bo t.ex. hos sina föräldrar. Var dessa fanns vet vi inte.

Eftersom Magnus och Catharina var väldigt unga när de gifte sig och fick dottern Margareta (ca1691), var det nog inte ett av föräldrarna ”planerat” giftermål”. Var fanns Magnus år 1990? Han var då ryttare och hade rusthåll nr 89 vid Sallerups skvadron. Det går inte med säkerhet att säga platsen för detta rusthåll; indelningsverket var ju under uppbyggnad. Troligt är att det bestod av två gårdar i Lyngby socken (väster om Genarp): Hässelberga nr 1 (1 mantal) och en gård i Bökesåkra (1/4 mantal). Detta är vid regementet dokumenterat i 1695 års indelning. Men redan åren 1691 framgår det av jordeböcker att gårdarna var rusthåll åt kavalleriet och 1694 står det dessutom ”Orrfelts kompani” d.v.s. det kompani som Magnus tillhörde. Kanske var det här han träffade Catharina Hansdotter. Men hans rusthåll kan ha legat någon annanstans och det fanns många andra platser där en ryttare kunnat skaffa en fästmö. Alltså om Hans föddes sommaren 1702, vet vi inte var Catharina valde att föda. Födelsen finns inte registrerad i Lyngby födelsebok.
Vi får nog leva med osäkerheten om när Hans Plagman var född tills vi någonstans hittar uppgift om hans ålder.
  Bästa hälsningar
Carl-Gustaf