NULL Skriv ut sidan - SV: Godegård

Anbytarforum

Titel: SV: Godegård
Skrivet av: Lars Eklöf skrivet 2020-10-26, 09:23
Fråga gällande Zachris Olofsson och hustru Malin som nämnes i Ånshult 1702-18.

Jag är lite undrande vad gäller hustru Malins patronymikon. I inlägg här ovan (2017-11-13) säges hon heta Larsdotter och ska någon gång efter maken Zachris död (trol. runt 1720-25), enl. husförhör, ha flyttat till Hulutorpet där hon dör 1757.

Jag hittar inte Malins patronymikon någonstans. I mtl nämnes hon endast som "Zachris och hust." eller möjl. "Zachris och h Malin", aldrig med tillägget Larsdotter. Inte heller hittar jag i hf att hon skulle ha flyttat till Hulutorpet.

I hf (1740-52) under Hulutorpet [AI:1/172, 490, 572, 647] nämnes Nils Nilsson och dennes maka Kerstin + barnen, och "mod. h. Malin". I dödboken nämnes hon änkan h Malin Larsdotter i hulutorpet, 82 år" [C:3/380]. Om denna Malin Larsdotter i Hulutorpet är densamma som Zachris hustru Malin är hon ju iaf inte mor till Nils Nilsson utan måste därför vara mor till dennes hustru Kerstin. Och någon dotter Kerstin (el. Stina etc.) hittar jag inte till Zachris och hans Malin i Ånshult.

Zachris och hustru Malins son Nils bör vara den Nils Zachrisson som bor med sin hustru i Risa [AI:1/219, 295, 529] där han dör 1749 7/4, 49 år [C:3/367].

Var finns uppgiften att Zachris hustru Malin i Ånshult hetat Larsdotter och var finns uppgiften att denna Malin sedan är densamma som mod. h. Malin i Hulutorpet som dör 1757?