NULL Skriv ut sidan - Hjälp med uttydning av dopnotiser

Anbytarforum

Titel: Hjälp med uttydning av dopnotiser
Skrivet av: Petter Elmberg skrivet 2020-10-25, 18:34
Hej! Om någon kan kamma igenom mina försök till uttydningar av följande dopnotiser är jag så tacksam :) Jag har säkerligen feltolkat åtskilligt.

Alla födelsenotiserna är hämtade ur Lockarps Födelse och dopbok 1688-1802. Det är herden Lorentz Riths barn.

October den 27 wid pass 10 om aftonen föddes och d: 28 Ejusdem Dominica 23 Trinitatis döptes herdens Lorentz Rÿtz Dotter, Maria uti Lockerup, som Maria, Jacob Jönssons (...) fört över dopet (?), faddrarna woro Nils Jönssons (...), Ryttaren Zander (...) Birgitta Persdtr (?) (...) och Pÿgan Bodill Persdotter, alla uti Lockerup Socken.


Jan d 29 wid pass 4 (...) föddes och d 2 följande Febr: Fest Purix: Maria döptes, (...) Lorentz Rÿthz Dotter, Anna Lÿsken, som Maria Jacob Jönssons (...) överher Dopet, faddrarna woro Niels Mårtensson, Jöns (...), Lars Olsson, Kirstina Laritz Christophers, Pÿgen Bodil Persdtrs Dotter, allom (...) uti Låckerup.



Förmodar att Annas dop sammanföll med Kyndelsmässodagen. 

Dominica 25 Trinitatis Döptes herdens Lorentz son uti Låckerup, som (...) till Dopet, Johan, Ingri Jöns (...) över dopet. faddrarna woro Niels Mårtensson och Niels (...) uti Låckerup.

Trevlig söndagskväll
/Petter