NULL Skriv ut sidan - SV: auDNA-Finska frälsesläkter

Anbytarforum

Titel: SV: auDNA-Finska frälsesläkter
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2020-10-24, 19:26
Jag har tidigare kontinuerligt redovisat status för mina s.k. standardgrafer (arbetsdokument) – grafer som visar hur antalet cM, SNP respektive delade segment, varierar med antalet generationer till en genetisk ana.

Resultaten var som förväntat väldigt likartade. Vad som sannolikt inte förväntats av någon - eller(?) - var den diskontinuitet som för alla parametrarna uppträder fr.o.m. den 5:e till 6:e generationen. Värdena fortsätter inte att sjunka, utan stiger till omkring generation 8 till 9, för att därefter sjunka med en klart lägre takt än den före generation 5.

Antalet anförluster torde ha en stor påverkan, vilka först gör sig gällande bortom generation 5 till 6.

I grafen nedan har jag kombinerat ett tidigare redovisat diagram över antalet SNP:s som funktion av antalet generationer (med kronologisk koppling) med ett utökat diagram som visar antalet återingiften som funktion av antalet generationer.

Värdena för generation 17 t.o.m.19 bygger på få värden, men storleksordning torde vara någorlunda korrekt.