NULL Skriv ut sidan - Brita Nilsdotter hustru till Anders Månsson Trogen i Källtorpet

Anbytarforum

Titel: Brita Nilsdotter hustru till Anders Månsson Trogen i Källtorpet
Skrivet av: Torbjörn Andersson skrivet 2020-10-23, 10:17
Hej, jag vet att frågan varit uppe tidigare bl a här, https://forum.rotter.se/index.php?topic=22144.msg346908#msg346908 , men jag har inte sett om någon kommit vidare i ärendet. Detta gjorde att jag tittade in lite i frågan (Brita och Anders är mina anor också) och kom fram till att detta kan vara något som borde lagts under Alseda Sn. Jag bör nämna att Göran Sollin hjälpt mig med de delar som rör Alseda och att vi kom fram till att den ev. koppling som finns till Posarp kanske kan besvaras av någon som har bättre insyn i Järeda Sn.

I samband med vigseln i Järeda Sn, 3 Maj 1744,  angavs Brita komma ifrån Posarp och i mtl finns mycket riktigt en piga Brita i Posarp 1744. Hon har ersatt en Nils Jonsson för 1743 och ersätts själv av en piga Maria 1745.

När jag gick igenom dopvittnen till Anders och Britas barn så var det mestadels grannar från Slättemossa men vid Magnus Trogens dop 17 Feb 1745  fanns en Elias Persson från Posarp med. Denne Elias är gift med en Maria Nilsdotter. De gifte sig 8 Okt 1738 och då kom Elias från Strömmen och Maria från Ebbagården. Vid dopet av Anders Trogen 15 Jun 1755 var en Annica Svensd. från Kullboarp, Ökn Sn, vittne och när jag söker henne så hittar jag en Johan Nilsson som vid vigseln med Annica i Alseda Sn, 8 Apr 1750, angavs vara dräng från Fröreda. Båda som jag förmodar är syskon till Brita får få barn men kopplingen mellan de tre finns även i samband med deras barns dop.

Jag har tidigare haft funderingar på om Anders Månsson Trogens hustru skulle kunna vara den Brita som föds i Ebbagården 31 Aug 1725. I och med Johan (dr från Fröreda) och Maria (från Ebbagården vid vigseln med Elias) så har jag fått kopplingen mellan Ebbagården och Posarp som jag saknat.

En koll i hfl för Alseda 1727-1733 för Germunderyd Ebbagård visade en Nis Jonsson och hustru Kirstin Jonsdotter tillsammans med sonen Johan och döttrarna Maria och Brita. Längre ned på samma sida finns även Elias och Maria med som gifta.

Nils finns med i mtl för Ebbagården utan hustru 1720-1721. Uppgifterna i mtl för 1722 och 1723 ser identiska ut (känns som att 1723 när en kopia av 1722) och där är Nils med hustru som brukare av en gårdsdel. Den andra delen brukas av Gumme/Gudmund Jonsson som finns med i mtl åtminstone från 1717 (då som ryttare). 1721 ser det ut som om de båda är hälftenbrukare. Nils finns kvar som brukare alt. hälftenbrukare av ¼-mtl Ebbagård fram till 1741 då det står något i stil med afskiedad från….. 1742 är han ersatt med ½-bonden Samuel ohh. Jag kan även nämna att dottern Maja/Maria finns med i mtl för Ebbagården 1738-1742 (hon och Elias får dottern Annica i Ebbagården 1742).

I mtl för Posarp finns ryttaren Per Sinnerblad 1741, 1742 Nils Jonsson och en piga (Brita?), 1743 Nils Jonsson och en piga (Brita?), 1744 pigan Brita. Nils hittar jag inte igen förrän änklingen Nils Jonsson i Posarp gifter sig med Cherstin (Hemmingsdotter) från Högeruda Uppeby den 16 Sep 1750. I hfl för Högeruda 1753-1755 anges att han är född 1686. I hfl för 1756-1763 står noterat ”död i Molilja d. 8 Jun 1764”. Jag hittar honom inte i db i Målilla eller Järeda men en tänkbar anledning till att han dog i Målilla kan vara att Brita och Anders flyttat till Målilla då.

Jag har även försökt spekulera i Nils Jonssons ev. koppling till Järeda i allmänhet och Posarp i synnerhet och det finns en ryttare i Posarp vid namn Nils Fröman som tar avsked 1720, dvs samma år som Nils Jonsson dyker upp i Ebbagård. Kan vara ett långskott men enligt soldatregistret skulle han vara född 1688? Baserat på hfl och födelseuppgifter i db så ser det ut som om Johan skulle vara född 1717-1723 och Maria runt 1707. Det kan alltså vara så att de inte är helsyskon i och med att Nils inte var angiven med hustru i mtl för 1720.   

När jag tittade på födslar i Germunderyd Ebbagård så noterade jag förutom Britas födelse 1725 även att Gumme fick ett barn samma år. Dopvittnen för dessa noterade jag då Gumme trots allt hade samma patronymikon som Nils, dvs Jonsson.
Vittnen vid Britas dop                                  Nils, Per och Johan dräng i Germundaryd
                                                                    h. Ingebor (Hansdotter?, Gummes hustru) ibm, p. Karin och p. Ingrid ibm

Vittnen vid Kirstin Gummesd. dop              Nils Jonsson i Ebbagård, Per Johansson i Germunderyd. h. Kirstin i Högruda, h. Ingebor i Embhulta torp, p. Kirstin i
                                                                   Germunderyd.

Just h. Kirstin i Högruda fick mig att fundera i och med att änklingen Nils Jonsson 1750 gifter sig med en Cherstin i Högeruda.

Är det någon som har något att bidra med i ärendet? I nuläget känns det troligt att den Nils Jonsson som finns i mtl för Posarp 1743 är far till barnen Maria, Johan och Brita samt att dessa innan flytten till Posarp kom ifrån Germunderyd Ebbagård. Det hade varit intressant att veta om det finns någon koppling till Järeda Sn och vad den i så fall kan vara. Det skulle i så fall kunna ge mer infromation om vem denne Nils med hustru Kirstin är och var de kommer ifrån.


Mvh / Torbjörn