NULL Skriv ut sidan - SV: Malena Dubois Ersdotter 1777-1842?

Anbytarforum

Titel: SV: Malena Dubois Ersdotter 1777-1842?
Skrivet av: Henry Perneborg skrivet 2020-10-22, 20:04
 Nu tror jag mig ha löst mysteriet med de tre kvinnonamnen och som startade mina inlägg.[/font]
I min släktforskning på min mors sida hade jag arbetat mig bakåt till Erik Persson Löfgren och det var när jag skulle avgöra vem som var hans mor som det hela började. Fadern Per Persson var det inga problem med men modern…. . Jag fick, som nämnts i ett av mina inlägg, tre kandidater som hade maken Per Persson gemensamt och även dödsåret 1842. Och sedan var där också gubben Dubois som spökade.[/font]
Den riktiga modern till Erik Persson Löfgren var Magdalena (Malena) Ersdotter Dubois, född den 26 september 1777 och död den 16 juli 1842. Hon var dotter till Eric Matsson (därav namnet Ersson) och Catharina (Cajsa) Persdotter. Eric Matsson dog samma år som Magdalena föddes så hustrun Catharina, som blev fattigänka, gifte om sig med nattvakten Israel Dubois (därav tilläggsnamnet Dubois). Denne Israel var född i Morkarla år 1733. Han dog 1807 medan Catharina dog 1812. En sak av intresse är i detta fall är att hon i husförhörslängden Harg 1808-1814 står som "Dybois Enka Cajsa Grönvall". Här har alltså namnet Grönvall tillkommit av någon anledning jag inte förstår.[/font]
Jag vill tacka alla de anbytare som assisterat mig i detta ärende. Utan er hjälp hade jag nog inte kommit vidare![/font]
Allt gott till er alla![/font]
Henry[/font]