NULL Skriv ut sidan - Lorentz Rith

Anbytarforum

Titel: Lorentz Rith
Skrivet av: Petter Elmberg skrivet 2020-10-22, 17:32
Hej!
Lorentz Rith (Ritt/Rÿtz) är far till tre "äkta" barn; Maria Rith (född 1722), Anna Lisken Rith (född 1726) och Johan Rith (född 1727) - samtliga födda i Lockarp.
Moderns identitet är inte noterad i födelseboken. Vid barnens dop benämns Rith med en yrkestitel eller något som anger hans sociala status. Jag kan inte uttyda vad. I sekundärkällor på internet står han noterad som "herden".       

Sannolikt gifter sig "gudfruktiga" Anna Lorentzdotter med ryttaren Per Norblad 1763 i Lockarp.
Om sonen, Johan Lorentzon Rith, vet jag ingenting.

Om Maria Riths (1722-1772) levnadshistoria finns fler upplysningar. Hon gifter sig 1743 med ryttaren och skomakaren Tyke Rosengren (född ca 1722), som hon får tre barn med; Lorentz (1744), Truls (1746) och  Rasmus (1749). Samtliga barn är födda och döpta i Lockarp. Eventuellt gifter sig yngste sonen, Rasmus, med en Märta Persdotter i Lockarp 1777.
Mellansonen Truls Tykesson  gifter sig för andra gången med en Elna Persdotter i Oxie 1793 och får med henne fem barn.

Om någon kan bistå mig med upplysningar om Lorentz Riths ursprung och vandel är jag djupt tacksam. Naturligtvis är jag också intresserad av att få reda på vem som är barnen Riths mor, hennes ursprung och levnadshistoria. 

Med vänlig hälsning
Petter Elmberg