NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-12-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-12-22
Skrivet av: Thomas Sverker skrivet 1999-07-08, 22:30
Per-Arne: Du hade dina teorier (i ett tidigare meddelande till mig)att Gertruds föräldrar skulle vara den Kristina Jonsdotter Tunman f. ca 1756 i Söderhamn som 1836 dör i Lidens fs, änka efter avskedade soldaten Engelbert Andersson Lerberg d. 1810 i Lith fs (Z).
 
En annan person från Hjo sökte dessa hos mig för några veckor sedan: Hennes anfader skedmakaren Engelbert Andersson och hans hustru Kristina Jonsdotter vars son Erik Johan föddes 7/6 1799 i Attmar sn Medelpad, men med uppgiven attest att födelsen skett i Tuna (Hälsingland).  
 
Är namnen bekanta ? Tala om slump och öde !! Då detta nästan besvarar din fråga vill jag tillägga följande :
 
Den 12 april 1795 föddes Gertrud Maria Ingebrektsdotter i Rå , Hälsingtuna socken. Fadern var Ingebrect Lerberg och modern Stina Jonsdotter. Jag finner dem i HF 1784-1799 på sid N12 Västerrå, där det inte står med någon Gertrud utan enbart Ingebrekt Nerberg(!) och hustru Stina Jonsdotter. De uppgavs flyttat in från Delsbo och står antecknade ha bevistat nattvarden 21/2 1796.  Hoppas detta hjälper dig lite på traven i sökandet !!