NULL Skriv ut sidan - SV: Otydliga tecken under rubriken frejd

Anbytarforum

Titel: SV: Otydliga tecken under rubriken frejd
Skrivet av: Karin Svedberg skrivet 2020-10-20, 11:01
Hej igen! Nu har ämnesinnehållet ändrats från texttydning till något annat, men jag vill gärna fortsätta på den här tråden om det går bra, så att det blir ett sammanhang i mina frågor.

Har nu letat efter denne Olof Erik Bagger och har en del frågor igen. Hans födelsedatum i dödsboken är 18360618 men letar jag i Kråken ser jag att hans födelsedatum ändras till18390618 och han byter också efternamn till Norrlänning. Undrar varför ? Hans mor gifte sig 1846 med en Natanael Bagger Olofsson och fick då fler barn. Kan hans riktiga far ha hetat Norrlänning eller var denne Natanael Bagger hans far?

Jag tycker också det är märkligt att hans, (om det nu är hans) oäkta dotter (min mormor) Hilda Erika , har samma namn som hans dotter i äktenskapet med Maria Kristina Ekman och den dottern föddes ju 18670903. Det är visserligen svårt att se om det står Hulda eller Hilda i båda fallen, men min mormor hette med säkerhet Hilda. Var det någon sorts kutym/sedvänja att man döpte sina barn med samma förnamn som sina oäkta barn?