NULL Skriv ut sidan - SV: Soldaten Måns Persson Malm

Anbytarforum

Titel: SV: Soldaten Måns Persson Malm
Skrivet av: Karin Murén skrivet 2020-10-19, 19:09
Tack för att hjälpen med Måns Malm som var min farfars farmors farfar. Jag kunde inte hitta något om honom när jag av en ren händelse hamnade på denna tråd på Anbytarforum, ett hjälpmedel som jag inte tidigare använt. Ibland har man verkligen tur!
Nu undrar jag om jag kanske kan få hjälp med generationen därefter. Måns Malm och Sara Nilsdotter hade bl a sonen Johannes Månsson, född 1803-04-12. 1829-11-27 gifte han sig med Christina Magnidotter. Men varifrån Christina kommer , när hon är född och vilka hennes föräldrar är kan jag inte hitta någonstans. I husförhörslängderna står bara att hon är född 1807 så prästen tycks heller inte vetat något. Från dödsboken , hon dör 1866-03-14 i Algutsboda, har jag räknat bakåt att hon bör vara född ca 1807-04-03 men jag kan inte hitta något varken i Algutsboda eller kringliggande socknar för detta år.
Jag har också försökt följa henne bakåt i husförhörslängderna. I inflyttningslängderna finns en Christina Magnidotter som kommer till Algutsboda 1821-11-03 från Långasjö men i husförhörslängden står Ljuder.
Ett annat sätt som jag testat är bland barnens faddrar med jag kan inte hitta varken någon Magnidotter eller Magnusson där.
Så nu vet jag inte hur jag ska gå vidare men detta är den enda luckan i denna generation så då vill jag ju gärna fylla den.
Vänliga hälsningar Karin Murén