NULL Skriv ut sidan - SV: Sydafrika

Anbytarforum

Titel: SV: Sydafrika
Skrivet av: Daniel Stefansson skrivet 2020-10-14, 22:26

Grisslehamn midsommarafton 1888.
 Efter trettio år bortavaro, hade Eric återvänt till hembygden i Roslagen. Vid tjugo års ålder, omkring år 1858, hade han stigit av båten i Sydafrika, och därefter ej hörts av. Släkten i Sverige antog att han var död.
   Så en dag var han, utan förvarning, tillbaka. Nu som mångmiljonären "Mr Andersson", ägare av diamantfält och gruvor i Kapstaden. En stor fest anordnades på ett berg i Byholma norr om Grisslehamn, Väddö. Där delade han ut presenter och ca 20 000 kr (av dåtida penningvärde) till släktingar, och fattiga torpare med barn. Nästa gång han återvände, lovade han att en trappa av guld skulle uppföras upp till berget, enligt släktlegenden.


Vid nästa överfart, då även en son var med, gick fartyget under - säger legenden. Däremot nämner tidningsnotiser ingenting sådant, då Eric med hustru och son åter besökte Roslagen sommaren 1893.
   

Mannen var min mf mf farfars bror Eric Persson, f. 1838-02-08 i Söderby Karl (AB). Föräldrarna var Per Andersson (1804-1855) och Anna Cajsa Jansdotter (1804-1846).
Eric finns som jaktbåtsman i Grisslehamn 1856-1858 (Väddö AI:12a 1853-1857, bild 270, sid 23). Därefter obefintlig.


Bifogar en av många notiser från första resan 1888 (Jemtlands tidning 1888-07-02), samt en från andra överfarten 1893 (Stockholms Dagblad 1893-07-11).


Han bytte bort Persson till faderns efternamn Andersson i Sydafrika. Kanske var det mer gångbart?


Jag har förstått att det är svårt att forska i Sydafrika. Har försökt söka efter en gruvägare Anderson i Cape Town, hittills utan resultat.


Önskar en dag få reda på mer om Eric, hustru, barn och eventuella ättlingar. Drömmen att lösa släktlegenden blev, oväntat, mer konkret när jag snubblade över notiserna på tidningar.kb.se.


/ Daniel