NULL Skriv ut sidan - SV: Johan Åkerberg född 1764 i Bladåker

Anbytarforum

Titel: SV: Johan Åkerberg född 1764 i Bladåker
Skrivet av: Inga-Lill Bergkvist skrivet 2020-10-13, 09:31
Tack för svar! Anledningen till att jag söker J Åkerberg är att hans fosterdotter, Christina Nilsdotter är släkt på min morfars sida. Har tidigare sökt hennes dödsdatum i detta forum utan resultat. (Fanns senast 1856 i Katarina) Hon var född i Bladåker 1799, föräldrar Nils Nilsson och Maja Olsdtr. I husförhörsl. Källa: Bladåker, 1804-1817 A1:4, bild 28 (Ancestry).

 Då Johan Å också var född i Bladåker gissar jag bara att han kan ha varit en släkting till Christina. Maja Olsdtr hade en bror, Johan f. 1764. Kanske han tagit namnet Åkerberg?? Han är inte med i familjen efter 1774.  Bladåker Husfhl. 1769-1782 A1:2, bild 27. Systern Maja (Christinas biologiska mor) finns på raden under.
Undrar också vems Brita Forsbergs föräldrar var? Hon ska ha varit född i Forsmark, 1759. Hon gifter om sig efter J Å:s död med Matts Lundqvist, född 1778  krögare i Tumba, också han född i Bladåker! Han var tidigare dräng i Bladåker. Vigsel med Brita F 1813.
Christina gifter sig i med Lars Nilsson i Botkyrka. Efter hans död flyttar hon till Stockholm med två döttrar och en son. En av döttrarna Anna Christina Larsdotter får ett barn (okänd fader) som är min morfars far. Även i närliggande generationer lämnas barn bort.  /Mvh Inga-Lill