NULL Skriv ut sidan - SV: Harestad

Anbytarforum

Titel: SV: Harestad
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2020-10-11, 19:12
Hej Hans
Tack för bidraget och en bra spekulation som jag redan har prövat.
Johanna Charlotta Emanuelsdotter (Hagman) är född i Hålta, hennes far var Emanuel Gottlieb Hagman som var Pantägare & Torpare i Veneröd Södra.
- Dessa Hagman du ser på AIIa:1 sidan 48, (& noteringen på sidan 137 K.H Hagman) heter egentligen Hansson och har tagit efternamn Hagman.
Oskar Agaton skrivs in som fosterson hon dem, men på sidan 137 till höger ser man även noteringen att Oskar flyttar till sidan 156 Toreby Mellangård,
då som fosterson hos Johannes Kristoffersson och hans hustru Maria Magdalena Mattsdotter, här stryks Oskars efternamn *Emanuelsson (*som han har efter sin mor)
och ersätts med Johansson. (varför vet jag inte)

- Johanna Charlotta Emanuelsdotter (Hagman) har tyvärr ingen syster.

P.s
Vart min farfar gör och tar vägen under hela sitt liv har jag koll på, det jag inte har koll på är vems han far var och hur jag skall forska fram vem han ev. kan vara.
D.s

Eftersom Oskar Agaton noteras som fosterson tänkte jag mig kanske att han blev "ut-auktionerad" till lägsta pris, och att det i Harestad ev. finns protokoll eller andra handlingar om detta som kan leda till hans far, eller att t ex. fadern fick betala underhåll eller liknande för att han har en oäkta son och ej var gift.