NULL Skriv ut sidan - SV: Okänd far sökes, Happsta, Själevad, 1918 - men även i Nätra 1895

Anbytarforum

Titel: SV: Okänd far sökes, Happsta, Själevad, 1918 - men även i Nätra 1895
Skrivet av: Mattias Viklund skrivet 2020-10-08, 22:06
Jag har gjort Y-DNA (är I-M253), men inte fått matchningar som leder specifikt till Nätra/Vibyggerå (har gjort på Y-111-nivån på FTDNA, men inväntar Big-Y-resultat i november, kanske kan de ge mer). Gissningsvis har - om mina teorier stämmer - Erik Ragnars fader anor i Arnäs/Grundsunda. Så det är automomala tester som har gett mig de mest intressanta träffarna. (Teorin om Erik Ragnar är dock framför allt stark beroende på att han har varit på rätt ställe och gjort rätt saker för att kunna vara min okände farfars far, men också vara en okänd släkting till en familj som vi har starka matchningar med.)

Apropå DNA. Intressant nog har jag tidigare läst att du med hjälp av Y-test kunnat påvisa ett tidigare okänt faderskap för Lars Flemström Bråttom. Han har jag haft ögonen på, eftersom hans anor rimmar väldigt väl med de träffar jag har fått, med kopplingar till både Grundsunda och Graninge.

Nej, du har helt rätt i att det verkar konstigt om Wallin skulle få ersättning om han vore fadern. Min förflugna tanke var nog mer att Forssén kanske kände skuld av någon anledning, t ex om någon av hans söner hade något att göra med graviditeten...