NULL Skriv ut sidan - SV: Sjöstorp

Anbytarforum

Titel: SV: Sjöstorp
Skrivet av: Birgitta Strandberg skrivet 2020-10-08, 18:05
Jag har letat efter Ingrid förut men inte funnit var och när hon föddes eller dog. Hon är min ana även genom sonen Arwid.


Om jag förstår det rätt så var det vanligt att ge pengar till kyrkan vid ett barns födelse. När det gäller Per i Sjöstorp så har han skänkt pengar i oktober 1716. Det skulle kunna passa ihop med dottern Catharinas födelse. Dessutom har han skänkt år 1717 i oktober, 1719 5/4 och 1726 9/10. Det skulle kunna betyda att Pers andra barn skulle kunna vara födda vid de tidpunkterna. Jag har letat i Riksarkivet filmer över födda i Svenarum och där är översta biten oläslig på varje sida.


Finns det någon som använt sig av Arkiv Digital och sett om det möjligt läsa den dåliga delen då?

Margaretha, du har rätt i att Johan inte kan vara född 1729 eftersom fadern dog 1727. Om man utgår från dödsuppgift så borde han varit född 1722 i augusti eller september. I mars 1722 betalas testamentspengar för ett barn i Sjöstorp. Enligt dödboken dör Per Perssons dotter 1722 18/3 vid en ålder av ett år och 6 veckor. Det skulle innebära att hon var född i början av 1721.