NULL Skriv ut sidan - Okänd far sökes, Happsta, Själevad, 1918 - men även i Nätra 1895

Anbytarforum

Titel: Okänd far sökes, Happsta, Själevad, 1918 - men även i Nätra 1895
Skrivet av: Mattias Viklund skrivet 2020-10-07, 20:57
Jag söker information om en okänd far till min farfar Folke Viklund, f 1918-08-26 i Happsta, Själevad. Hans fader är okänd och står inte att finna i några officiella källor (i vart fall inga som jag har kommit över). Hans mor avled i spanska sjukan ett par månader efter hans födelse, varför han växte upp hos morföräldrar och hos fosterföräldrar.

Den okände fadern har jag letat efter i fyra år, utan att nå ända fram. Med hjälp av DNA-tester har jag kommit fram till att fadern med all sannolikhet har en hel del anor i Grundsunda/Arnäs, men även i Nätra, Ytterlännäs/Graninge och i Nordmaling/Bjurholm. Men det är ytterst svårt att komma ända fram den här vägen. Vi har dock en del tecken på att den okände fadern har rört sig i Stockholm ca 1914 och där fått ett annat barn utom äktenskap, med en annan kvinna.

Efter mycket funderingar har jag landat i en teori med en potentiell fader – det är ju inte alltför långt tillbaks i tiden, så jag hoppas att det är inom moralens gränser att på detta sätt nämna en person som kanske är helt oskyldig. Han har dock inga (kända) ättlingar, vilket kanske gör saken enklare. Min fråga till forumet är om det finns någon som har någon information om denne man – kanske via någon släkting (via hans mor eller via hans fru), kanske fotografi eller liknande, kanske till och med information som skulle kunna bekräfta min teori?

Mannen är Erik Ragnar Sjöström, f 12/9 1895 i Bjästa, Nätra. Hans far är också okänd (finns teorier om vem denne person kan vara är jag mycket tacksam även för sådan info), men hans mor hette Maria Bergström/Jonsdotter, f 15/12 1865 i Vibyggerå. Erik var inskriven på Örnsköldsviks sjömanshus i unga år, men rymde 1912, arbetade några år som dräng i trakterna kring Själevad, gjorde sedan militärtjänsten på Svea Livgarde i Stockholm, blev underbefäl, flyttade till Happsta i Själevad 1915 och bodde där till och med 1917 då han flyttade till Umeå och tjänstgjorde som stamanställd furir fram till ca 1920, då han återvände till Stockholm. Här arbetade han som konduktör vid spårvägen, träffade sin fru Elvira Maria Kunigunda Löf, fick inga (fler?) barn, och avled strax innan andra världskriget, i augusti 1939.

Ytterst tacksam för all information som kan leda mig till svaret på denna gåta.

Vänligen,

Mattias Viklund