NULL Skriv ut sidan - SV: Sjöstorp

Anbytarforum

Titel: SV: Sjöstorp
Skrivet av: Birgitta Strandberg skrivet 2020-10-07, 16:13


Ja det finns onekligen många kopplingar mellan Catharina, Jöns, Per och Johan men även med brodern Arwid, för han var gift med Britta Håkansdotter som du nämnt tidigare. Jag har hittat i Per Perssons bouppteckning i Malmbäck 1791 en anteckning om Pers barns farbror, som är Jöns Persson i Stoarp. Johan är också vittne till Pers yngsta son Nils f 1761 i Malmbäck.


Det finns en vigseluppgift i Svenarum 1743 mellan pigan Helena Persdotter i Sjöstorp och Nils Johansson. Kan det vara ytterligare en syster? Bland dopvittnena till Arvids barn nämns först en Lena Persdotter i Råhult och senare en Lena Persdotter i Bråten. Jag har tidigare försökt reda ut släktskapen mellan Bråten, Fällorna och Sjöstorp och där finns mycket kontakter.


Det kan mycket väl vara så att Swen Persson inte är en bror till dem. Istället skulle hans  fru Kierstin Persdotter kunna vara ytterligare ett barn från Sjöstorp.  Mycket talar för att min ana Johan är syskon med dessa men något riktigt bevis tycks vara svårt att hitta.