NULL Skriv ut sidan - SV: Johan Magnus Munter Qvarnström

Anbytarforum

Titel: SV: Johan Magnus Munter Qvarnström
Skrivet av: Ulf Wiklander skrivet 2020-10-06, 17:06
För några år sedan sökte jag ganska ordentligt efter Johan Magnus, speciellt pga några ”udda” uppgifter om honom och familjen.
på Nora AI:12b sid 488 flyttar systern Anna Stina till Säbrå 18/11 1890 och gifter sig där. Jag funderade om övriga familjen, utan flyttbetyg, flyttade med och därav noteringen om vistas på okänd ort för övriga familjen. Noteringen senare struken. Jag hittade inga bevis för detta.
yngre brodern Jonas dör 26/8 1893 och i Nora dödbok står ”drunknade under segling i Omnefjärden i Nordingrå”. I Nora AI:13b sid 595 anges att modern flyttar till Nordingrå 3/12 1895 och samma dag överförs Johan Magnus till Nora AI:13a sid 313, Särskild förteckning. Jag funderade på om moderns utflyttningsbetyg hade att gör med att hon gifter sig 10/2 1896 i Nordingrå med Karl August Qvarnström. Jag misstänker att modern och sönerna vistades i Nordingrå, utan flyttbetyg, förmodligen från en tid före sonen Jonas drunkning.
Nora AI:13a sid 313 förs namnet Qvarnström in för Johan Magnus och det bör ha skett efter moderns giftemål.
Det jag inte har kollat är en eventuell bouppteckning efter modern som dör 20/12 1917 i Omne, Nordingrå.