NULL Skriv ut sidan - SV: Poulain / Poulin / Pouillon / Pullin

Anbytarforum

Titel: SV: Poulain / Poulin / Pouillon / Pullin
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2020-10-06, 11:50
Som så ofta händer, när man letar efter någonting, så hittar man något annat intressant. Som nu på morgonen, när jag gick igenom släkten Bomblé i Turinge för att försöka följa senare generationer där. Jag började med att leta efter de tidigaste noteringarna i mtl efter Clas Classon Bomble (Tabell 4 i N V del I sid 68). I mtl 1718 hittar man en Clas vid Nykvarns bruk, vilken tre år senare kallas Clas Classon.

I 1718 års mtl finns även en lärgosse Clement. Det förnamnet var inte så vanligt bland svenskar utan tilldrog sig mitt intresse. Tre år senare finns han som "kohlskrivare Klement Paulin" vid Nykvarns bruk. I mtl 1730 har han lämnat bruket och är i stället bokhållare hos major Isak Cedercrantz på Nykvarns säteri i Turinge. Tyvärr är det sedan ett hopp i mtl fram till 1736 och då finns han inte kvar på säteriet. Vet någon vart han tog vägen? Sannolikt har han väl en motsvarande tjänst på något annat gods?

En följdfråga för min del blev: Kan denne Clement möjligen ha en koppling till vallonsläkten Poulain? Som framgår av diskussionen ovan har denna släkt i N V del II sid 204-205 tillförts en hel del kompletteringar. Bl a har i min databas sonen Pierre i Tabell 3 fått en helt egen familjetabell med följande innehåll:

Pierre Poulin, son till Pierre (tab 3), finns med sin hustru i Öregrund 1694-98. Han uppges på Öregrunds ting 21/3 1700 vara avliden.
  "Rådhman W:t Michael Poulin begiäradhe efter sin Broders Pier Poulins skriftelige begiäran att bem:te Pier Poulins yngre sons sal. Pier Poulins Effterlefwerska hustru Christina Clementzdotter skulle betala …"
  De har barn enligt ett skuldmål från Öregrunds rr 3/4 1700.

Men hallå, Christina Clementzdotter! Det namnet ökar sannolikheten för, att makarna Pierre Poulin och Christina Clementzdotter har en tidig son med namnet Clementz. Hittills är endast en trolig son Pierre känd. Denne blir skeppare och borgare i Gävle från 1724. Man skulle nu vilja undersöka om änkan Christina Clementzdotter möjligen kan ha ett släktnamn, som på något sätt kan kopplas till Nykvarns bruk eller säteri. Eller någon annan anknytning dit, som möjliggör för henne att placera sin (trolige) son Clement som lärpojke där. Någon form av utbildning har han fått, eftersom han kan skriva. Hans förmodade farfar Michel Poulin (Tabell 2 i N V del II sid 204) blev också kolskrivare på äldre dagar vid Forsmarks bruk.

Intressant, tycker jag! Här finns nog fler indicier att hitta, varför den stora detektiven Allmänhetens hjälp efterfrågas.