NULL Skriv ut sidan - SV: Maria Svensdotters anor - en svårknäckt nöt

Anbytarforum

Titel: SV: Maria Svensdotters anor - en svårknäckt nöt
Skrivet av: Anders Fritzson skrivet 2020-10-04, 20:36
Tack Jörgen!
Jag borde förstått själv ha tittat i mantalslängderna, som den här gång ju faktiskt är ganska tydliga. Ofta "göms" ju hustruns namn bakom ett streck bara. Ditt resonemang tycks ju indikera att Maria Svensdotter verkligen är född i Velinga och att hon tillsammans med föräldrarna sedan kommit till Kronogården i Hångsdala. Jag har sökt vidare på flera sätt för att förstå när familjen bytt socken, och kanske varför, men med magert resultat. Första gången Sven kan avläsas på Kronogården är 1764. Det är ett stort glapp i de föregående mantalslängderna. Jag har använt mig av Släktdatas register, som finns både för Velinga/Daretorp och för Hångsdala, men hittar inga syskon till Maria. Inte heller Sven och Brittas vigsel. Ett problem är Brita Carlsdotters ålder i dödsnoteringen 1774 vilket ger 1699 som födelseår. Att då bli mor till Maria 1748, 49 år gammal, utmanar tanken! Men det kan ju inträffa.
En Sven Andersson, inhyses i Kronogården, dör 76 år gammal den 1 maj 1785. Hångsdala (R) C:1 (1702-1793) Bild 2080 / sid 407. Jag är benägen att betrakta honom som den Sven som är far till Maria. Det är väl rimligt att han blivit kvar som inhyses hos dottern med familj.


Jag får nöja mig med detta och "svälja" utmaningen att Brita blir mor vid så hög ålder. Det är så mycket annat som talar för att det nu omlagda pusslet blivit rätt.
Återigen, tack för hjälpen! Jag vet ju inte närmare vem du är, men du (och andra) har givit mig svar i ett antal frågor som jag ställt de senaste veckorna och jag får bilden av en släktforskare som konstant bevakar nya frågor på Anbytarforum. En fantastisk service!
Hälsningar!
Anders Fritzson