NULL Skriv ut sidan - SV: Hökeflycht

Anbytarforum

Titel: SV: Hökeflycht
Skrivet av: Christer Hedberg skrivet 2020-10-02, 17:29
Hej, jag är själv ättling till Gustaf Paulsson Hökeflycht o h Maria Lilliestielkes dotter Metta Hökeflycht (1692 Ljunghem död 1763 Brännkyrka).

I det militära materialet för Gustaf Hökeflycht finns det intressanta noteringar i munsterrullorna för Kongl. Majts drabanter under kommando av Bernhard von Livens och Johan Spens kompani för den 13 maj 1689 "avancerat till kornett under marschalk Askeb. regemente" och den 23 september 1689 "fått avsked, tjänt 7 år". Jag tror jag har försökt finna Gustaf Hökeflycht vid regementet som finns omnämnt. Jag är undrande till om Gustaf Hökeflycht verkligen fortsatte sin militära bana efter 1689.

Däremot så vet jag att modern Karin Gyllenpatron finns omnämnd i kyrkoräkenskaper för Ljunghems socken (Västergötland) första gången 1682 den 25 januari då hon givit till kyrkan 6 daler. Carin Gyllenpatron med sina barn Gustaf Hökeflycht, Mårten Hökeflycht, Jonas Hökeflycht, Carl Hökeflycht och Maria Hökeflycht finns alla omnämnda i protokoll från Gudhems härad mellan åren 1682 - 1694.