NULL Skriv ut sidan - Maria Svensdotters anor - en svårknäckt nöt

Anbytarforum

Titel: Maria Svensdotters anor - en svårknäckt nöt
Skrivet av: Anders Fritzson skrivet 2020-10-02, 17:18
I min översyn av släktträdet har jag upptäckt en stor osäkerhet beträffande uppgifterna om Maria Larsdotter. Död den 14 jul 1814: Hångsdala (R) C:2 (1794-1835) Bild 140 / sid 271.
Förutom en dramatisk död är föräldrakolumnen mystisk: "Sven, Welinga af Daretorps församl." Ålder: 66 år 4 mån 2 dgr. ger mig ett f-datum den 12 mars 1748.
Jag har hittills placerat hennes födelse i Klockargården, Skörstorps socken, den 25 febr. 1748 (i tid ändå ganska nära åldersuppgiften): Hångsdala (R) C:1 (1702-1793) Bild 550 / sid 101.
Därifrån har jag fört in hennes fortsatta anor bakåt. I Disbyt finns flera som gjort likadant. De som i stället angivit Daretorp/Velinga ger inget födelsedatum eller källhänvisning. Heller inga anor. Den enda Maria Svensdotter jag hittar i Daretorp/Velinga är den 1 augusti 1748: Velinga (R) C:1 (1711-1755) Bild 79 / sid 151 . Vid sökning på Släktdata visas samma sak.


Marias egen bouppteckning befäster endast dödsdatum och familjerelation med maken Nils Larsson och fyra söner: [/color]Dimbo häradsrätt (R) FII:27 (1815-1816) Bild 103 / sid 199[/size]


En detalj om Maria är född i Skörstorp och föräldrarna är Sven Nilsson och Gunilla Svensdotter är att födelsegården "Klockaregården i Skörstorp" tycks vara fel. Föräldrarna och deras barn återfinns i granngården Skrivaregården. Bouppteckningen efter modern (Gunilla, det finns ingen efter fadern) 1783 skapar ännu mer ovisshet. Den dotter som är född 1748 har ett svårtytt namn och är gift med en helt annan man än den Nils Larsson som kan förväntas. Det finns en Maria till (!?) men född 1757. I Skörtorpsboken (förf. Ingrid Johansson) på sid. 292-293 finns familjen listad. Där är dottern, född 1748, noterad "Karin Svensdotter el. Maria" och längre fram att hon gifter sig med Per Johansson och dör i Pinkavadet. Den Maria som är född 1757 har också en helt annan livshistoria.


Jag har inte konsulterat mantalslängder. Hustruns namn brukar ju saknas. Dopvittnena för hennes söners födelse kommer enbart från granngårdar i Hångsdala.

Det här blev långt men min grundfråga är om alternativet Skörstorp med geografisk närhet och en tolkning som även andra gjort ska väga tyngre än uppgiften i hennes dödsnotering, med större avstånd och likaledes osäker födelsenotering, datummässigt? Om dödsnoteringen ska anses vara korrekt ligger det nära till hands att den släktgrenen måste stanna med henne. Jag vill ha stor sannolikhet i mina val.


Hoppas på goda råd!