NULL Skriv ut sidan - SV: Släktbok över Söderhamn

Anbytarforum

Titel: SV: Släktbok över Söderhamn
Skrivet av: Nils Hård af Segerstad skrivet 2020-09-29, 13:33
Ja, Anders det här är verkligen en imponerande insats som alla med rötter i Söderhamn kan ha nytta av!


När det gäller MICKEL JONSSON MURMÄSTARE tror jag en del information fallit bort, vilket medför att "noteringen" om Böle hänger i luften.
Det här har ju avhandlats i mina och dina inlägg i ärendet den 6 o 7 augusti.
Jag kopierar ur min egen antavla:
1254 Michel Jonsson Muurmäster, d 1693, borgare i Söderhamn. Michels dödsår var säkert 1693, ty domboken detta år omtalar den 3/5 att en ny kyrkans sexman utsetts i Michels ställe, ”som genom döden afgången” (Advokatfiskalen, Gävleborgs län, EXle:3177, s 257, bild 2640 /på AD/, s 257).
I Söderhamns mantalslängder finns 1673 en ”Mickel i Böhlen”, ogift; längder saknas 1674-1677, men 1678 -1692 finns Mickel Murmäster ohh där, 1693 och 1694 bara hustrun.
Michel  begär 1679  fasta på en gårdstomt, som han köpt av rådman Jöns Johansson för 40 d kmt (domboken 1679 12/5, f 246 h).
Samtidigt med Michel fanns i staden en namne, Michel Jonsson, med tillnamnet Lusne (kom väl från Ljusne). De blandas mycket riktigt ihop i domboken vid några tillfällen, t ex 1706 21/4.
Uppgiften i mtl 1673 tillsammans med  domboksuppgifter kan peka mot att Michel hade sitt ursprung i byn Böle, i Mo sn: Enligt Norrala tingslags (inkl Mo, Rengsjö, Söderala o Tröne) dombok 1696 HT, november f 1239 h (advokatfiskalen, Gävleb län EXl:3183, bild 12440, s 1239)  ”framsteg för Rätten borgaren i Söderhamn, Sven Persson Glasmästare, anhållandes att emedan såväl han som Pelle Persson Alfta voro satta till förmyndare för sal Mickel Jonssons i Böhle tvenne döttrar, Charin och Malin Michelsdöttrar, vilka uti deras sal faders hemman Böhle hade att fordra 93 d. 8 öre kmt hos sal Jon Jonssons änka Margareta Andersdtr”……. som de ”som auktoriserad målsmän” ville ”utbekomma” av änkan.Änkan MA sade ej emot men beklagade ”sin stora fattigdom”.
D:o dombok 1690 ST, maj, f 905 v: Olof Johansson i Böhle uppvisade ett vittnesbörd från kyrkoherde Pehr Pagander (?) ”vad såsom hans hustru Margaretas förre man Jon Mickelsson på sitt yttersta om Röö rödningen hade bekänt”. Hans far, Michel Olofsson, skulle ha köpt rödningen av Per Grått. Är dessa släkt med Mickel Jonsson Muurmäster?