NULL Skriv ut sidan - SV: Tre äktenskap i Älgviken 1791

Anbytarforum

Titel: SV: Tre äktenskap i Älgviken 1791
Skrivet av: Kalle Birgersson skrivet 2020-09-28, 21:48
I Elgviken bodde Peter Svensson och i Bollebygd AI:2 hittar jag att Peter Svensson född 1766 det svårlästa därefter tolkar jag "if reflan ... socken"
Sedan i Härryda socken hittade jag Reflås vidare födelseboken Härryda C:2 27/35 1765 feb 4 Peter  i Räfles son till Sven Persson   och Ingrid Hansdotter.29 okt 1762 fick de dottern Kirstin!!! i Räflås
Den Peter dog 8 månader gammal av kikhosta, 21 okt 1765, Härryda C:2 sid 37.

Det är nog som Margareta skriver ovan att de tre barnen från Äleviken som gifte sig samma år var syskon, och deras föräldrar var Sven Olofsson och Kerstin Pärsdotter. De flyttade in i socknen 1782, oklart varifrån. De hade en flyttsedel med sig, men det står inte varifrån de kom. (Bollebygd HII:1 bild 310 på AD) Men det är signerat Andr. Bredberg, som tycks ha verkat i Alingsås, som även har annexen Hemsjö och Ödenäs och kanske någon till. Så Carl Svensson kan vara från Kullings härad.

Enligt flyttboken Alingsås landsförsamling C:1 sid 93 flyttar familjen till Bollebygd från Olsered västergård. Flyttboken täcker hela pastoratet och Olsered är förmodligen Olofsered i Ödenäs socken.

Och där har du Karls födelse, 26 dec 1760, i Ödenäs (C:3 bild 12 på AD)