NULL Skriv ut sidan - SV: Häradshövdingen i Ydre härad, Gjurd Fot´s hustru, Elin Ragvaldsdotter´s ursprung?

Anbytarforum

Titel: SV: Häradshövdingen i Ydre härad, Gjurd Fot´s hustru, Elin Ragvaldsdotter´s ursprung?
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2020-09-27, 18:19
Roger, att fatta trögt innebär oftast att närminnet är överbelastat med data! Inget att oroa sig för!

Men, det budskap jag försökte förmedla var att Holmfrid var en frände till Gjurd Fot redan 1390 då brevet utfärdades. Holmfrid dog f.ö. redan 1394.

I min ambition att fylla luckor i det som redovisas av bl.a Raneke, så har jag hittat en ’guldgruva’ som ger många svar. Den handlar om Hallands historia skriven av Sven Petter Wexell, 1931, och det relevanta avsnittet (s. 85) börjar på följande sätt:

Då Margaretas (drottning Margareta, min kommentar) mäktiga snille vid slutet av det fjortonde århundradet liksom fattade det flyktande seklets klädfåll (=ände) för att år 1397 stifta den märkvärdiga nordiska föreningen, och med en trekronig huvudbonad visa sig på det nya seklets bana, så fäster hon även på visst satt vid Hallands öden sin gunstling Abraham Brodersson, och hans minne tillhör under denna tid våra fornhävder. Han var född hallänning och son av Broder Assarsson på Kjärr. Hans moder var Holmfrid Gjordsdotter; hon skall hava varit en Oxenstjerna av Langserum. Alla av våra hävdatecknare erkänna Abraham Brodersson för svensk inföding. Hans födelseår, ehuru för oss okänt, måste således hava inträffat under den tid, då Halland ännu var under svenskt välde.

http://runeberg.org/hallhist/0105.html (http://runeberg.org/hallhist/0105.html)

Abraham Brodersson hade två barn, Sven Somme (Raneke I, s. 303) och Brita Abrahamsdotter, som i sitt 2:a gifte var gift med Ture Stensson (Bielke af Åkerö) och mor till Birgitta Turesdotter – hustru till Konung Karl Knutsson!

Att vara frände till Holmfrid Gjurdsson torde ha varit en god 'merit'!

För övrigt halshöggs hennes son Abraham Brodersson 1410-08-27 utanför Sönderburgs slott i Danmark…


Mvh Leif