NULL Skriv ut sidan - SV: Sandmark

Anbytarforum

Titel: SV: Sandmark
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2020-09-27, 12:36
Tack Per för tipset!

Trots att det var många barn med namnet Per/Petter födda 1746-1748 i Själevad socken så var det tyvärr inget av dem som hade en pappa med efternamnet Sandmark. (Per Sandmark, som jag söker mer information, var född 1747 enligt uppgifter i hfl och i Centrala Soldatregister). Jag har också tittat i ett par mantalslängder i Själevad under 1740- och 1750-talen, men inte funnit efternamnet Sandmark. Kanske Lisa Sandmark kom ifrån en annan socken, eller så var det hon själv som tog namnet Sandmark. Det tycks inte finnas någon plats i Själevad socken som har ordet "sand" i sitt namn.

Jovisst har jag uppgifter om Per Sandmarks hustru! Det borde jag självklart ha nämnt i mitt förra inlägg. Hon hette Maria Gimström och var dotter till en trädgårdsmästare. Tyvärr vet jag inte när de gifte sig eftersom jag inte har hittat paret i någon vigselbok. Trots att Per blev inskriven i Salbergs kompani (Nora socken) 1773 finns han inte med i inflyttningslängden i Nora socken förrän 11/9 1775, då han kom ifrån Irsta socken, som bör höra till Livkompaniet om jag har hittat rätt information. Maria Gimström finns med i Nora socken inflyttningslängd 1/4 1777 (såvida det inte är ett aprilskämt!) och har då titeln madam. Detta tolkar jag som att Per och Maria var gifta då. Paret fick sitt första(?) barn den 24/12 1777 i Nora socken i Uppsala län och då står Maria som Pers hustru. Marias mamma var född i Stockholm. Kanske det kan vara en ledtråd till Pers bakgrund (med tanke på Lars Sandmark, omnämnd i inlägg 2012, gift 26/5 1704 i Katarina församling i Stockholm). Jag bifogar bild med mer information.

Vänliga hälsningar,
Jan