NULL Skriv ut sidan - SV: Vad står vid den lille pojkens död i Byarum?

Anbytarforum

Titel: SV: Vad står vid den lille pojkens död i Byarum?
Skrivet av: Krister Werner skrivet 2020-09-25, 19:31
Hej Birgitta,

Stort tack! Så vänligt!

Jag är också medlem i JBGF och har sökt i deras underlag. Jag har mycket släkt i socknarna runt Byarum, Malmbäck, Svenarum, Hjälmseryd mfl. Jag har likt dig kört fast på denna gren och inte funnit någon.

Anledningen till att jag just nu prövar Matthes Johansson ovan är att den Mattis jag söker vid flera tillfällen skriv som Matthes och vid ett tillfälle som Matthes Matthesson.
I den grenen som just nu slutar med Mattis Jonsson född ca 1743 för mig så heter de lite omväxlande i böckerna Matthes, Mattis, Mattias och Matthias. De växlar också efternamn mellan Jonsson, Johnsson och Matthisson, Matthesson och Mattisson.

Efter Mattis (ca 1743 ovan) så följer sonen Jon/Jonas/John Mattisson/Matthesson född 1782 i Byarum , som får sonen Sven Johnsson/Johansson född 1810 i Svenarum som får sonen Johannes Svensson född 1854 i Nydala – som byter namn till Johannes Johnsson 1896 – som får sonen Oskar Vilhelm Johannesson 1889 i Vrigstad – som byter namn till Oskar Johnsson, var son heter Sture Johnsson född 1912 i Berg.

Jag är mycket tacksam för all hjälp och kommer borra vidare i denna Mattis. Jag har rysligt svårt att tolka mantalslängderna bara. Jag är ingen erfaren forskare och försöker lära mig.

Trevlig helg/Krister