NULL Skriv ut sidan - SV: Häradshövdingen i Ydre härad, Gjurd Fot´s hustru, Elin Ragvaldsdotter´s ursprung?

Anbytarforum

Titel: SV: Häradshövdingen i Ydre härad, Gjurd Fot´s hustru, Elin Ragvaldsdotter´s ursprung?
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2020-09-24, 17:23
I mitt inlägg ovan skrev jag att det finns sex kända varianter av ätten Örnsparres vapen.
 
Jag har nu med stor säkerhet identifierat en sjunde variant av vapnet!

Det fanns i Bälinge kyrka strax utanför Uppsala och avmålades av riksantikvarien Johan Hadorph omkring 1680. ”Målningen visar en sköld kluven i gult vari två röda ginbalkar och vitt vari en svart framkommande örn.”

Detta finns med i Raneke, del II. S. 853, med kommentaren: ”Till vilken ätt detta vapen kan attribueras har ej gått att fastställa.”
Vapnet tillhörde med största sannolikhet till kyrkoherden Ingevald Filipsson (Örnsparre), son till Filip Ingevaldsson.

Redan 1318 finns en kyrkoherde Ingevald i Åkerby och Jumkil utanför Uppsala [SDHK nr 3119], vilken torde vara densamme som finns där 1322 – broder till Nils Filipsson (Örnsparre) i Skuttunge [SDHK nr 3119]. Detta stämmer väl med  kyrkoherden Ingevald Filipssons godsinnehav  i Åkerby och Jumkil [Raneke II,s. 859].


Åkerbys, Jumkils och Bälinge kyrkor ligger i en tringel med ca en till halvannan mils avstånd dem emellan.

Han är vidare känd 1322, 1325 och 1326 tillsammans med sin bror Nils Filipsson. År 1338 testamenterar ha 10 mark penningar till domkyrkobyggnaden i Uppsala där han väljer att begravas.
 
Detta vapen skiljer sig från hans fars, Filip Ingevaldssons, och från sin farfars, Ingevald Thorstenssons, vilka förde samma vapen.
Helt uppenbart förändrades ätten Örnsparres vapen ofta i de agnatiska släktleden. Då vore det mycket konstigt om inte vapnen ändrades minst lika mycket i de kognatiska släktleden. 


Elin Ragvaldsdotters vapen - en variant?


OBS! Detta är utgåva 2 - jag hade förväxlat vapnen i utgåva 1.  Tyvärr måste jag komma med en utgåva 3, då det redan finns en variant A7.