NULL Skriv ut sidan - SV: Måns Svensson och Sigrid Håkansdotter, Kopparp

Anbytarforum

Titel: SV: Måns Svensson och Sigrid Håkansdotter, Kopparp
Skrivet av: Torbjörn Andersson skrivet 2020-09-19, 19:59
Det dyker upp en Sven med hustru i Ramnaklev 1727 vilket stämmer med att de bara finns kvar fram till 1726 i mtl för Håkarp. Jag har gjort nedslag i mtl för Ramnaklev med jämna mellanrum fram till 1743 och det finns en Sven med hustru med hela vägen. Dock står Sven som soldat vid något tillfälle (1735) men jag antar att han trots avsked kunnat ta anställning igen.

Gårdsdelen som brukas av Sven tas senare över av Jonas Widmundsson som är gift med Anna Svensdotter. När de får sin dotter Maja den 11 Apr 1768 så är dr Håkan Månsson i Åsa dopvittne. I och med att det inte finns några mantalslängder att granska för 1768 så vet jag inte om det kan vara Måns Svenssons son. Det är dock flera vittnen från Åsa så det kan vara en ren slump att det dyker upp en Håkan Månsson till.

När samma par får sonen Widmund den 13 Jul 1772 så är Anders Svensson i Broarp vittne (troligtvis brodern som nämns i mtl 1750). Anders blir tydligen nämndeman längre fram.

I Broarp föds Anders och hustrun Kerstin Isacdotters barn Maria den 4 okt 1764 och då är förutom hustrun Anna Svensdotter i Ramnaklev även Håkan Månsson i Fagrabjörk vittne.

Känns som om cirkeln börjar slutas.