NULL Skriv ut sidan - SV: Måns Svensson och Sigrid Håkansdotter, Kopparp

Anbytarforum

Titel: SV: Måns Svensson och Sigrid Håkansdotter, Kopparp
Skrivet av: Karl-Henrik Rydén skrivet 2020-09-19, 16:59
Superbra jobbat!
Eftersom jag är född i Edshult har jag gjort en del anteckningar för den socknen i syfte att så småningom kunna överbrygga det gap som finns i kyrkböckerna mellan början av 1700-talet till 1764.
Ser nu att jag tidigare skrivit i avskriften för mantal 1767 att Måns Svensson i Fagrabjörk kunde vara identisk med Måns Svensson i Uvanäs, Ökna sn. Tyvärr såg jag inte det tidigare i den här diskussionen. Men med er hjälp, speciellt kopplingen till Fagrabjörk ser det ut som Måns och Sigrid nu är identifierade.


Vad det gäller Måns Svensson så skulle  han kunna vara son till Sven Larsson och Karin Carlsdotter i Håkarp, Edshult sn.
Sven Larsson föddes 1687 i Kolstorp, Edshult sn. Han gifte sig med Karin Carlsdotter 1709 och var först soldat för Rote2, Håkarp. Efter att han varit fånge i Danmark 1715 tog han avsked och blev bonde i Håkarp.
Enligt kyrkoräkenskaperna ger Svens hustru i Håkarp en gåva 1720-11-06 och det skulle kunna vara i samband med att hon kyrktogs efter Måns födelse. Återigen en hypotes som måste beläggas mera.
/Karl-Henrik