NULL Skriv ut sidan - SV: Söderbärke

Anbytarforum

Titel: SV: Söderbärke
Skrivet av: Sten Andersson skrivet 2020-09-18, 14:17
Tack Olle för att du uppmärksammar min fråga om Per Olsson! Får nog erkänna att sedan jag ställde den har jag inte själv letat vidare efter svaret.  Däremot har jag så sent som tidigare denna vecka noterat att Britt-Marie Sohlström i sin skrift "Bergsmän i gamla Norbergs bergslag" numera som trolig far till Per Olsson anger Olof Hansson, dvs en sonson till "gamle" Olof Torstensson i Tolvsbo.

Jag har givetvis inget svar på vem av kandidaterna som är den mest trolige fadern, men kan nog känna viss skepsis till Britt-Maries alternativ, eftersom det känns svårt att få åren att räcka till så många generationer efter Olof T. Per och hans bror Nils (se t ex domb 9 juli 1660) går båda bort sannolikt tidigt 1660-tal. Uppgiften om deras exakta födelseår saknas, men enligt Vadfors byalängder för Grangärde och Brunnsvik föds Nils 1612, gifter sig 1640 samt går bort 1663. Per torde vara obetydligt avvikande i ålder. Men visst kan det väl vara möjligt om nu Olof, som de flesta påstår, föddes ca 1540. När Olof Hansson föddes saknar jag uppgift om, men hans bror Torsten levde 1607-1691 enl db Söderbärke (W) C:1 (1675-1694) Bild 139 AD. Det senare tyder snarast på att Olof och Torsten är generationskamrater med Per och Nils!