NULL Skriv ut sidan - SV: Söderbärke

Anbytarforum

Titel: SV: Söderbärke
Skrivet av: Olle Engvall skrivet 2020-09-17, 17:22
I den här tråden har frågan tidigare ställts av Sten Andersson vilka som var föräldrar till Per Olson i Tolvsbo. Alltså den Per Olsson som var gift med Anna Torstensdotter och far till bland andra Anna Persdotter och Torsten Persson. Möjligen har frågan lösts tidigare, men jag presenterar här vad jag har kommit fram till i min forskning.

I Landskapshandlingarna för Dalarna finns under Tolvsbo en Olof Persson på ¼ hemman. Denne Olof Persson återfinns i Landskapshandlingarna under Tolvsbo i alla fall sedan 1616.

Olof Persson finns inte i mantalslängden 1642, förmodligen är han död eller möjligen skattebefriad pga. ålder. Däremot finns en Per Olsson på eget mantal. På övriga mantal upptagna under Tolvsbo 1642/1643  står arvingar till de övriga ägare som var upptagna 1630 alltså arvingar till; Lars Olsson /(Hans Olsson) respektive Carl Ersson. Per Olsson står på det mantal som Olof Persson innehade. Per Olsson finns sedan kvar på sitt mantal fram till sin död i slutet av 1650- talet.

Min slutsats blir den att det är sannolikt att Per Olsson var son till den Olof Persson som verkade i Tolvsbo fram till 1630 talet.

Vad gäller Per Olssons mor så kom hon troligen från Västerby och finns i någon släktrelation till Nils Hansson/Lars Nilsson/Nils Larsson vilket kan utläsas ur domar från Ting Söderbärke 5 mars 1652 och September 1651.