NULL Skriv ut sidan - SV: Christina Magdalena Stök (alt. Slök) Kristianstads Stadsförsamling

Anbytarforum

Titel: SV: Christina Magdalena Stök (alt. Slök) Kristianstads Stadsförsamling
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2020-09-17, 16:52
Intressant, Maria, ska titta på detta. Jag har gått igenom dopvittnen till sadelmakare Gustaf Steuks och Anna Beata Remmerts dotter Maria Steuk född 1726 i Växjö. Sedan har jag gått igenom dopvittnen till Jonas Steuk med hustru Sofia Ströberg i Ivetofta och systern Maria Steuk med make Dionysius Kopp i Karlshamn. Man kan ana ett samband med släkten/ätten Munthe och släkten Aschelöf i Karlshamn och Växjö. Dock har jag inte hittat något som helst ursprung till Gustaf Steuk med maka Anna Beata Remmert och svärdottern Sofia Ströberg


Det är inga dåliga faddrar de anlitar som dopvittne. Gustaf Steuk har till dottern Maria Steuk, f. 1726 i Växjö, en jungfru Christina Aschelöf som dopvittne. Denna jungfru gifter sig i Växjö 2/5 1731 med Isaac Munthe. Det döpta barnet Maria Steuk har med maken Dionysius Kopp i Karlshamn på 1750-1760-talet en tullinspektör, Martin Munthe, som dopvittne samt hans syster Anna Maria Munthe, också dopvittne, som gifter sig i Växjö 1730 med komminister Isak Lindberg


Även Christina Aschelöfs bror, Johan Aschelöf bor på 1760-talet i Karlshamn, samtidigt som Maria Steuk bor där. Hur dessa Munthe är släkt eller om de är släkt det vet jag inte