NULL Skriv ut sidan - SV: Jan Ågren

Anbytarforum

Titel: SV: Jan Ågren
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2020-09-17, 13:59
Efter många år av fruktlöst sökande efter min ana Jan Ågren, enligt uppgift född år 1767 Ockelbo, har jag äntligen rönt framgång (tack för ledtrådarna och för uppgiften om hans patronymikon, Marianne)!

Det visade sig att han, enligt husförhörslängderna för Hanebo och Björklinge, var son till torparen Anders Andersson, född år 1734 i Ovanåker, och dennes hustru Margareta Persdotter, född år 1733 i Ockelbo (se bl a SVAR bild-id: C0031087_00118).

Själv sägs han vara född i Ockelbo den 7 juli 1766, med följande syskon: Per Andersson (född den 30 september 1756), Catharina Andersdotter (född 1758), Margareta Andersdotter (född 1763), Anna Andersdotter (född 1770) och Stina Andersdotter (född 1773).
Den sistnämnda är född i Björklinge socken, dit familjen inflyttat från Ockelbo år 1773, men de övriga i syskonskaran bör ha varit födda i Ockelbo.

Mitt hopp står nu till att någon ska känna igen denna familj (eller ha tillgång till skivan ”Ockelbor”) och har möjlighet att hjälpa oss att komma vidare i jakten på Margareta Persdotters ursprung?

Ett annat spår att följa är möjligen uppgiften i Hanebo hfl (se bild-id ovan) om att familjen flyttade till Gävle år 1784. Jan Ågren hamnade ju i Hille, men vart tog föräldrarna vägen, tro?

Med tacksamma och förhoppningsfulla hälsningar,
Christian Juliusson