NULL Skriv ut sidan - SV: Erik Höglund gift i Handog, Lit.

Anbytarforum

Titel: SV: Erik Höglund gift i Handog, Lit.
Skrivet av: Carin Andersson skrivet 2020-09-16, 21:19
Gokväll igen!


Har suttit och gått igenom hfl  AI:4 för Lit 1806-1815, sida för sida för att se om Erik Höglund finns någonstans i socknen....jo, fann honom på sidan 162, Hökbäck, längst ner på sidan "ryttare Erik Höglund nr 74 och med födelseår 1784 och ett datum, 10/12.
Han var inte född i Lit så jag sökte runt i grannsocknarna och i Aspås fann jag en möjlig familj.


Aspås C.2 födda 1784 10/12, döpt 12/12 Näset, med föräldrar Landbonden Eric Larsson och hustru Gertrud Salomonsdotter.
Aspås AI:2 sidan 30 Näset finns familjen med 4 barn, I AI:3, sidan 54 Näset flyttar familjen till Lit.
Lit AI:3, sidan 54 Söre finns familjen med Erik Larsson som landbonde. Men återigen en flytt och det finns ingen hänvisning vart.


Har också funnit vigseln för Erik Larsson och Gertrud Salomonsdotter, 1779 4 november vigdes ärl och .... drängen Erik Larsson i Åsen med ärli o gudfruktiga pigan Gertrud Salomonsdotter från Norderåsen. Lit C:2 bild 349.
De återfinns i Lit AI:2, sidan 180 Åsen hos Eriks föräldrar torparen Lars Hanberg och hustrun Kerstin Johansdotter.


Det känns som detta är rätt Eric Höglund född 1784 10 december men helt säker kan jag inte vara föränn jag finner familjen dit de flyttade efter vistelsen i Söre,Lit.....