NULL Skriv ut sidan - Måns Svensson och Sigrid Håkansdotter, Kopparp

Anbytarforum

Titel: Måns Svensson och Sigrid Håkansdotter, Kopparp
Skrivet av: Torbjörn Andersson skrivet 2020-09-16, 12:40
Den 22:a Maj 1774 vigs drängen Håkan Månsson i Kopparp med pigan Sara Andersdotter i Övlandehult. Vid kontroll av husförhörslängd för Alseda (1770-1780) så finns mycket riktigt en Håkan Månsson i Kopparp. Föräldrar uppges vara Måns Svensson 59 år gammal (?) och Sigrid Håkansdotter (f.1712) 67 år gammal. Ingen notis om föräldrarna skulle vara födda någon annanstans än i Ökna. Sonen Håkan (25 år gammal) är struken och noterad som gift och boende i Uvanäs. Detta stämmer bra med att Håkan och Sara får sitt första barn Johannes i just Uvanäs 1774.

Om man fortsätter följa familjen i Kopparp via Hfl (Alseda/Ökna) så anges även döttrarna Catharina och Lena. De anges vara 21 resp. 16 år i hfl där Håkan anges vara 25 år. I övrigt finns en text som jag bifogar som jag har haft svårt att tolka men den påvisar koppling till Edshults Sn. I hfl (Ökna) 1782-1786 anges döttrarna vara födda 1756 resp. 1761 vilket i så fall innebär att Sigrid skulle varit 49 år gammal vid sista dotterns födelse. I Hfl för Uvanäs anges Håkan vara född 1749 men enligt uppgifter från Kopparp så borde han vara född runt 1752. Oavsett så kan jag inte hitta någon i området född med en passande fader Måns Svensson under den perioden. Jag hittar inte heller någon vigsel mellan Måns och Sigrid. De barn som anges är födda sent för Sigrid så det är möjligt att hon kan ha fått fler barn i ett tidigare äktenskap eller att hon och Måns haft fler barn som inte överlevt.

Vid sökning på dem båda så hittar jag uppgifter om en Sigrid Håkansdotter f. 13 Jan 1712 i Ödesås, Mellby Sn. Sigrid avlider i Kopparp, 15 Apr 1788 och Måns gifter om sig med Annika Olofsdotter 1789.

Jag har följande frågor om någon har möjlighet att hjälpa mig:
Kan någon hjälpa mig med att tolka vad som står i texten, se bifogad fil?
Är Sigrid i Kopparp densamma som Sigrid från Ödesås?
Vem är Måns Svensson och var kommer han ifrån?
Var bor paret innan de dyker upp i Kopparp?

Mvh / Torbjörn