NULL Skriv ut sidan - SV: Häradshövdingen i Ydre härad, Gjurd Fot´s hustru, Elin Ragvaldsdotter´s ursprung?

Anbytarforum

Titel: SV: Häradshövdingen i Ydre härad, Gjurd Fot´s hustru, Elin Ragvaldsdotter´s ursprung?
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2020-09-15, 19:12
Roger, det är lugnt – det är inget tvång att delta aktivt om man inte känner att man har något nytt att skriva om… Så länge du och andra intresserade följer tråden så kommer jag fortsätta att göra vad jag kan för att förhoppningsvis hitta några nya vinklingar på problemen – exempelvis hur Sven Bonde, Elin Ragvaldsdotter och Jarlen Erengrisle Sunesson var släkt med varandra!

I mitt inlägg ovan kunde jag konstatera Sten Haraldsson (Gren/Stubbe) varit sigillvittne åt Elin Ragvaldsdotter, och att hans bror Torkel Haraldsson varit vittne åt Mattis Bryniolfsson.

Till detta kan läggas att Stens och Torkels brorson, Nils Sverkersson (Stubbe/Gren), tillsammans med Sven Bonde är sigillvittne åt Håkan Karlsson! [SDHK nr 8274].

Hypotes (3): Elin Ragvaldsdotter, Sven Bonde och Håkan Karlsson tillhör samma ätt och bär likartade vapen (kluven eller framkommande kluven halv örn) [Raneke II : 732], samt ingår i ett släktkluster tillsammans med ätten (ätterna?) Gren / Stubbe.

Matts Bryniolfsson torde p.g.a sitt vapen väl kunna platsa i samma släktkluster, men okänt hur.

Prosten Joar i Vi bar med största sannolikhet inte samma vapen som Elin och de övriga nämnda. Sparrlöf har i en not på sidan 228 fastställt att Joar i Södra Vi i stället tillhörde ätten Sveda [Raneke II:739] och i Raneke framgår det att hans vapen är okänt, men förmodligen handlade det om en kluven sköld, med ett okänt antal stjärnor i sköldens vänstra fält.

På s. 732 anges Joar vara känd 1363, men på s. 739 anges i stället 1385. Såvitt jag har funnit så var han känd redan 1354-02-24 [SDHK-nr 6704] – omnämnd som Joarus Nicolai - då han innehade ett prebende utan själavård i Linköpings domkyrka och Rumskulla sockenkyrka i Linköpings stift.

Patronnymikonet Nicolai stöder släkttillhörigeten – Petrus Svedas ätt - han hade en brorson Nicolaus Petersson, sannolikt döpt efter sin farfar Nils, Joars far…