NULL Skriv ut sidan - SV: Christina Magdalena Stök (alt. Slök) Kristianstads Stadsförsamling

Anbytarforum

Titel: SV: Christina Magdalena Stök (alt. Slök) Kristianstads Stadsförsamling
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2020-09-14, 14:19
Även jag snubblade över familjen Ströberg i Skatelöv, och tyckte att det fanns flera gemensamma nämnare – och det var ändå innan jag kände till kopplingen till Östra Genastorp! Jag vågade dock inte riktigt gå vidare eftersom jag tolkade det som att de småländska Ströberg tog sitt namn efter byn Strö i Skatelövs socken, vilket nog gjorde det mindre troligt att trädgårdsmästarens barn tog sig namnet efter Norra Strö utanför Kristianstad. Det kan ju dock hända att trädgårdsmästaren kom från Strö i Skatelöv, och hamnade i Norra Strö av en tillfällighet – man har ju stött på märkligare sammanträffanden i släktforskningen  ;D
 
Det var mycket intressanta iakttagelser kring namnet Gudmund i Eric Månssons släkt, och att namnet Måns förekommer i Östra Genastorp – kanske finns där en koppling någonstans? Jag har inte riktigt vågat göra några fler inlägg i denna tråd eftersom jag inte gjort några bekräftade fynd kring Ströbergs och framförallt inte blir klok på de många damerna Stök / Steuk, som nästan verkar dyka upp ur tomma intet?
 
Jag snubblade dock över en ogift och barnlös tullinspektor Olof Steuk (1715-1782) i Vadstena, som visade sig komma från Askersund och tillhör en ganska stor släkt vars namn främst verkar ha stavats Stöök – men tyvärr fann jag ingen uppenbar koppling till sadelmakaren i Växjö eller de många damerna Stök i Kristianstad.