NULL Skriv ut sidan - SV: Konstiga namn i släktforskning.

Anbytarforum

Titel: SV: Konstiga namn i släktforskning.
Skrivet av: Niels Just Rasmussen skrivet 2020-09-13, 13:05
Denna diskussion är bekymmersam eftersom den utgår från en sekundär källa. Följer man länken står där som källa ”156” vilket naturligtvis gör det omöjligt med en relevant bedömning. Vad det nu än kan betyda blir premisserna och följdaktligen svaren yviga. Något märkligt att förr väl kända namn, visserligen inte allmänna, hamnat under rubriken.

Hej Karl Göran.

Hvilken diskussion hentyder du til?  Hvilken link? Hvis det drejer sig om Über Myre linket, så klik på "original kilde" fanebladet og så kommer du ind på folketællingen fra 1787.
Eller er det -borg navnene de hentyder til?
Der kan jo være forskel fra land til land -> jeg har aldrig stødt på Ramborg i Danmark. Svendborg [variant Suen(d)borre] optræder i Danmark, men jeg har endnu ikke set det i Sverige. Ingeborg og Valborg er ret almindelige navne; men -borg endelsen udelukkende (?) for kvindenavne er jo i sig selv ret besynderlig.

Hvilke navne som man finder mærkelige er jo subjektivt fra person til person og det afgørende er IKKE om navnet er meget sjældent i denne tråd.

-----------------------

Af kvindenavne kan man - udover -borg navne - jo diskutere dem med -ine tilføjelsen til et almindeligt drengenavn.
Nogle er meget almindelige Jensine, Nielsine, Larsine, Rasmine [fra Rasmus] osv.
Nogle mere ualmindelige som f.eks Jørgine og Sørenmine [som fordobler endelses-konsonant før -ine endelse!]. Sørine er den kortere form.

Det bliver mærkeligt efter min mening, når man tilføjer "-ine" til lærde klassiske navne ->  Hannibaline !
Jeg stødte selv på det på Fyn i 1700 tallet og man finder f.eks adelskvinden Hannibaline Wedell [1708-1741], som var en datter af Hannibal Wedell [~ 1660-1708]
Se: https://reventlow.dk/tng/getperson.php?personID=I8341&tree=reventlow
NB: Hendes fulde navn er således Hannibaline Hannibalsdatter Wedell  ;)

Den nok mest berømte dansk/norske mand med navnet Hannibal er Hannibal Sehested (1609-1666).
Født på Øsel og død i Paris. [Øsel var dansk fra 1560 til Brömsebro freden 1645]
Gift med Christian IV & Kirsten Munks's datter Christiane og blev Statholder i Norge.
Kilde: https://da.wikipedia.org/wiki/Hannibal_Sehested_(rigsskatmester)

Man skal jo nok i de fleste tilfælde have mandsnavnet gjort populært først, før man dernæst laver en kvindelig -ine variation af navnet......