NULL Skriv ut sidan - SV: Häradshövdingen i Ydre härad, Gjurd Fot´s hustru, Elin Ragvaldsdotter´s ursprung?

Anbytarforum

Titel: SV: Häradshövdingen i Ydre härad, Gjurd Fot´s hustru, Elin Ragvaldsdotter´s ursprung?
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2020-09-12, 16:53
I mitt inlägg ovan så undvek jag att ta upp frågan om vilket vapen Elin Ragvaldsdotter förde – av goda skäl – då det är väldigt lätt att dra förhastade slutsatser baserade på vapenlikhet. F.ö. kan ett vapen ha tillskrivits en person som över huvud taget inte tillhör släkten.

Jag måste ändå adressera frågan, då det i princip är av avgörande betydelse för fastställande av släkttillhörighet.

Problemet är att jag hittills inte funnit någon primär källa där det explicit anges att Elin sigillerat dokumentet – och att sigillet är bevarat och otvetydigt identifierat! Om någon har tillgång till en sådan källa, så tar jag tacksamt emot den informationen!

Raneke anger hennes sköld som ‘kluven, l. framkommande kluven halv örn’ [s. 732]. Hon anges som känd 1399, viket får tolkas som att årtalet refererar till underlaget för fastställande av hennes vapen – vilket i detta fall torde avse den odaterade urkunden SDHK 15155 – utfärdad av Elin R. vidfäst (tillägg till?) SDHK 15154 år 1399.
 
Huvudbudskapet i SDHK 15155 är att Elin R. förfogar över avlingegods efter sin förste make, Bengt Magnusson och hans barn. Detta innebär att alla dessa var döda, men att minst ett barn överlevt sin far, varför Elin ärvde allt deras gods som bakarv och hade fri förfoganderätt över dessa.
 
På brevet återfinns fem sigillpåsar, av vilka åtminstone två innehåller synliga sigill (se bild nedan). Sigill nr två måste var det sigill som tillskrivits Elin R. av Raneke, då det sannolikt kan tolkas som en kluven halv örn – ett vapen som också tillskrivs en Mattias Bryniolfsson (k. 1385) [Raneke, s. 924], vilken sålde jord i Ydre till Bo Jonsson (Grip) och även innehade gods i Asby sn. (Bryniolfssons vapen beskrivs av Rääf [del 1, nr 52] som: ”…en otydlig upprättstående åt höger vänd ödla eller något annat djur.”)

Intressant är vapenskisserna över sigill 3 – 5. De tillhör uppenbarligen:
 
3) Nils Magnusson (Röde) k. 1374 – 1427. [J Raneke, s. 31]

4) Sten Haraldsson (Stubbe) k. 1376 – 1417. [J Raneke, s. 72]

5) Sten Lalasson k. 1390 – 1420. [J Raneke s. 427].

Nils Magnussons syster, Christina, var gift med Sten Lalasson vilka hade en dotter, Elin, som var gift med Filip Bonde – Elin Ragvaldsdotters av mig postulerade farbror – bror till Ragvald Erengislesson!
 
Sigillanterna tillhörde uppenbarligen samma geosociala kluster som släkten Bonde/Puke och säkerställde  Elin Ragvaldsdotters (Puke?) rättigheter.

Då Gjurd Karlsson inte nämns i brevet (SDHK 15155) så torde (?) sigill 1) tillhöra Elin R snarare än sigill 2) då hon står som utfärdare – men jag är inte helt säker. Kan det vara så att sigill 2) i stället tillhör Mattias Bryniolfsson? Man kan kanske ana ett par nedhängande fjädrar i sigillet med en vinkel som ligger nära Mattias vapen – eller?!