NULL Skriv ut sidan - SV: Holm, Johan Svensson

Anbytarforum

Titel: SV: Holm, Johan Svensson
Skrivet av: Lennart Karlsson skrivet 2020-09-09, 16:17
Inledningsvis beklagar jag min obetänksamhet angående källorna. Men dina uppgifter styrker mig i min uppfattning att jag ligger rätt när det gäller Johan Holm, Anna Elisabeth Hedin och Karl Fredrik Holmstrand/Johansson. Min mmf Peter Karlsson föddes i Urshult 1835 och dog i Jät 1908.
Bouppteckningen som du hittat tyder på att det är rätt Anna Lisa, barnens namn och ålder stämmer med uppgifter i husförhörslängderna.Dessutom tyder bokinnehavet på ett annat ursprung än vad som är normalt, de flesta smedshustrur hade troligen varken en lagbok, en geografibok eller en bok med titeln Fritänkaren i sin ägo. Kanske var de arvegods från hennes far Bruksinspectoren på Huseby?
Men som så ofta ger ökad kunskap också fler frågor. Varför undertecknade enkomannen bouppteckningen med Petter Holm? Det förnamnet har jag inte sett förut. Och beträffande Karl Fredriks flytt från Öja till Algutsbida, i inflyttningsboken har prästen angett namnet Johan Holmstrand, inte karl Fredrik.
I hfl Göteryd 1795-1799, AI:3, sid 18, har prästen angett att Johan Holm var inflyttad från Bergunda 1796. Bergunda är grannförsamling till Öja, kanske vistades Karl Fredrik hos faderns släktingar innan han togs omhand av sin moster i Algutsboda. Kanske togs han omhand av släktingar p g a moderns sjukdom, som du antyder.
Ett mystrium är också att i hfl för Markaryd 1822-1827, AI:6, sid 158, finns Anna Elisabeth upptagen, trots att hon troligen avlidit 1815-1816. Och maken har fått namnet Jonas. Hursomhelst, prästen i Markaryd verkar inte ha tagit uppgiften om folkbokföring särskilt allvarligt, förhoppningsvis var han bättre när det gällde slälasörjningen.
Sammanfattningsvis så återstår det en del frågetecken kring smeden Holm, men din insats har styrkt mig i min uppfattning att det är rätt Johan Holm och Anna elisabeth Hedin, och det tackar jag för.