NULL Skriv ut sidan - Önskar hjälp med den mystiske Henric Hero

Anbytarforum

Titel: Önskar hjälp med den mystiske Henric Hero
Skrivet av: Niklas Adolfsson skrivet 2020-09-09, 13:35
Hej!
Jag är helt ny både på detta forum och som släktforskare och tycker att det är mycket spännande och fascinerande.

Har börjat med att titta på min fars släkt, rakt nedstigande led på manliga sidan, för att bygga ett ”skelett” och tänkte sedan börja detaljstudera personerna för att ge dem lite mer liv. Det har dock blivit ett litet stopp för mig nu redan med ”skelettet” och som nybörjare vet jag inte hur jag ska komma vidare.
Jag tror att jag har ganska säkra uppgifter bak till soldaten Jonas Henriksson Röst, född 24 augusti 1804 i Österåker, Södermanland, död 1867, Östra Vingåker Även hans föräldrar tycker jag att jag har bra uppgifter om.

Jonas mor är:
Mariana (Marjana) Charlotta Lundqvist Jonsdotter, född 3 september 1768, Lid, Södermanland, död 21 september 1834, Statstugan (Stafstugan?), Västra Vingåker, Södermanland

Jonas far är:
Soldaten Henric Hero, sannolikt född 1777 (men möjligen 1775), död 1848.

Det är här mina problem börjar, när jag letat efter Henric Heros ursprung så har jag stött på inlägg från andra släktforskare som också ställt frågor om honom men utan att få svar. Vissa menar att han föddes 1777 i Löts/Borgs socken, Norrköping. Det går faktiskt att hitta en gosse i böckerna från Löt/Borg som hette Hinric och föddes 1777. Föräldrarnas namn har jag i den anteckningen tolkat till Hinric Pehrsson och Lena Jacobsdotter.
Jag tycker dock att uppgifterna är osäkra och har inte ännu inte kunnat verifiera dem på något sätt, jag hittar inte paret Hinric Pehrsson och Lena Jacobsdotter på fler ställen. Så det är väl främst det jag behöver hjälp med…..och hur kommer namnet Hero in i bilden helt plötsligt?

När det gäller Henric Hero så har jag faktiskt hittat bouppteckningen efter hans fru Mariana. Där står det Hindric H.H. Herod, så jag har även använt den stavningen i mina sökningar men inte lyckats bättre för det. I det dokumentet nämns för övrigt även sonen Jonas Röst, så den biten verkar kunna stämma.

Jag tar tacksamt emot all information som kan hjälpa mig att komma förbi denne gäckande Henric Hero.

P.S.
Jag har förstått att Hero kan vara ett vallonnamn men vet inte om det stämmer i mitt fall. Tycker moderatorerna att min post passar bättre i ett annat forum, går det såklart bra att flytta det dit.