NULL Skriv ut sidan - SV: Christina Magdalena Stök (alt. Slök) Kristianstads Stadsförsamling

Anbytarforum

Titel: SV: Christina Magdalena Stök (alt. Slök) Kristianstads Stadsförsamling
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2020-09-07, 12:26
Jag testade att följa upp Beata Ströberg, och om de är systrar är åldersskillnaden markant – Sofia Ströberg sägs vara 63 år gammal vid sin död 1782, alltså född omkring 1719, medan Beata Ströberg bör vara född omkring 1741 eftersom hon sägs vara 49 år gammal vid sin död i Simrishamn 1790.
 
Beata Ströberg, född omkring 1741, död 1790 26/11 i Simrishamn, bouppteckning 1791 26/3 då skepparen Esper Olsson i staden inställde sig ”i brist af någon här å orten warande anförwant” (Simrishamns rådhusrätt och magistrat FIIa:5, sid. 303). Gift 1773 31/1 i Kristianstads stadsförsamling med handskmakaren Carl Petter Myrin, levde vid hustruns bouppteckning 1791 och kallas då handskmakareålderman.
Barn:
1) Hedvig, född 1773 8/5 Kristianstads stadsförsamling, ej omnämnd i moderns bouppteckning 1791 (hon bars vid dopet av gelbgjutaren Christian Behms hustru Cecilia Ströberg, en av faddrarna var gördelmakaren Johan Jacob Wanckes hustru Christina Magdalena Stök).
2) Jacob Peter, född 1779 19/1 i Simrishamn, levde vid moderns bouppteckning 1791.
3) Andreas, född 1781 18/8 i Simrishamn, levde vid moderns bouppteckning 1791.
 
Detta stämmer tyvärr mindre bra med vad jag fann tidigare, utifrån hypotesen att namnet Ströberg kan vara taget av socknen (Norra) Strö i närheten av Kristianstad. I Färlövs socken vigs nämligen 1716 15/4 ”Trägårdzmästaren på Arasslöff, Mester Gumme Svensson med pigan Inger Måns dotter der sammastädes” (Färlöv CI:1, s. 70), och de får en dotter i Färlövs annexförsamling Norra Strö som döps där 1719 Dominica Reminiscere, ”Trägårdz mästarens Gummas dotter ifrån Ströö, N: Beata” (Norra Strö CI:1, s. 38). Jag misstänker att Gumme kan vara identisk med den Gumme Svensson (nu utan titel) som får en dotter i Nutahuset i Gumlösa socken, som döps 1721 3/12 till Hedvig.
 
Några fler ledtrådar kring denna familj lyckas jag tyvärr inte hitta, men annars har vi ju här en person i ”rätt kretsar”, i Strö församling, som får en dotter Beata (som ju dock inte kan vara identisk med kvinnan i Simrishamn, men som kanske dör och får en yngre syster uppkallad efter sig?) och en dotter Hedvig (jfr namnet på Sofia Ströbergs dotter 1749).