NULL Skriv ut sidan - SV: Holm, Johan Svensson

Anbytarforum

Titel: SV: Holm, Johan Svensson
Skrivet av: Lennart Karlsson skrivet 2020-09-06, 19:48
Efter att ha varit bortrest några dagar läste jag igår ditt inlägg om Johan Svensson Holm. Den jag efterforskar är den Johan Holm som är gift med Anna Elisabeth Hedin, och bakgrunden är följande. Ursprunget i sökandet är min mmf Peter Karlsson, vars far hette Karl Fredrik Johansson. Denne Karl Fredrik flyttade från Algutsboda till Väckelsång 1822, och hette då Karl Fredrik Holmstrand. I hfl för Väckelsång 1831-1835 lägger han till namnet Johansson, och i senare hfl tar han bort namnet Holmstrand. I Algutsboda bodde han hos Fru Fredrica Lovia Sjöström, syster till Anna Elisabeth Hedin. Anna Elisabeth Hedin är den som 1796 i Göteryd gifter sig med spiksmeden Johan Holm. Hon födde en oäkta son på Möckelsnäs i Stenbrohult, och han finns med som Anders Andersson i hfl för Göteryd 1795-1799, där födelseåren för Johan resp Anna Elisabeth anges till 1770 och 1762. Detta överensstämmer med födelseåret för Bruksinspectorens vid Huseby,Fredric Hedin, dotter Anna Elisabeth. Man kan sedan följa makarna vidare t o m hfl för Markaryd 1822-1827. Sonen Karl Fredrik föds 1807, och jag tror alltså att det är samme Karl Fredrik som jag nämnt ovan. Denna långa och kanske snåriga förklaring till att jag söker uppgifter för tiden före 1796 och efter 1827 om den Johan Holm som var gift med Anna Elisabeth Hedin, och som jag tror är min mmfff.
Lennart Karlsson