NULL Skriv ut sidan - SV: RM269

Anbytarforum

Titel: SV: RM269
Skrivet av: Anders Väppling skrivet 2020-09-04, 23:11
Det är denne herre, jag har all info om giftermål, bostadsorter, karriär inom militären osv. men vet fortfarande inte var han kom från. De flesta kandidater födda vid ungefär rätt tid är bortsorterade. 
https://forum.rotter.se/index.php?topic=154311.msg1474224#msg1474224 (https://forum.rotter.se/index.php?topic=154311.msg1474224#msg1474224)
Hans första hustru är också ett mysterium som jag har en tråd om någonstans. Men lägg inte ens massa energi på detta i onödan, det kommer säkert ändå lösa sig så småningom när rätt person DNA-testar sig  ;)
Ingen fara - det är alltid härligt att ha något nytt framför sig för förströelsens skull (som ett korsord eller sudoku), men i detta fall så kan det slumpa sig så att man faktiskt hittar någonting nytt och viktigt.


När jag sökte efter min anfaders ursprung (han bodde i Härnösand) så hittade jag av en ren slump en födelsenotis i Göteborg. Detta visade sig efter två år vara rätt person, när jag av ytterligare en ren slump hittade hans första hustrus bouppteckning i Landskrona (!) Så ibland blir det precis som en viss välkänd skraplott: plötsligt händer det!  :D
Blir ju ännu värre när de rör sig över hela landet, men jag förmodar att de hade någon form av officiell befattning då, och släktnamn?
Ja, precis - då finns det ju inte någon "fast punkt" man kan sikta in sig på. Det gör det hela så mycket svårare men samtidigt så mycket mer spännande  :)


Min anfader var sjöman (sedermera styrman och kapten/borgare) med namnet Öhman. Och det låter ju lovande, inte sant? Problemet är att i precis de församlingar han varit skriven; i Landskrona, Göteborg, Härnösand och Stockholm, ej noterade födelseorten. Så där finns inga ledtrådar. I sjömansrullorna anges han vara född i Stockholm (i Stockholms sjömanshus) och i Härnösand (i Härnösands sjömanshus). I någon rulla i Härnösand finns en anteckning "Uddevalla" från ingenstans.
I göteborg brann sjömanshusets rullor upp för just de år min anfader levde där (om jag förstått det hela rätt) så de ger inga ledtrådar. När han blir borgare i Härnösand finns heller inget brev som anger vem han är, trots att det borde finnas.
Det känns som att han helt enkelt inte vet, eller inte vill att någon skall veta, varifrån han kom. Han dyker upp i Stockholm, flyttar till Landskrona, därefter till Göteborg och när hustrun i Landskrona avlider befinner han sig i Härnösand.
Jag finner ingen som helst logik i detta!


Vi får hoppas på Y-DNA!  :D


Jag ska ta en lite kik på din anfader och återkommer om jag mot all förmodan hittar något.
Ha en riktigt go helg!


Mvh
Anders