NULL Skriv ut sidan - SV: RM269

Anbytarforum

Titel: SV: RM269
Skrivet av: Anders Väppling skrivet 2020-09-04, 22:12
Samma för mig, den raka manslinjen råkar vara den absolut mest svårforskade. Mest soldater som flyttade kors och tvärs långa sträckor. Sitter fast på en person född omkring 1750, 5 generationer efter alla andra linjer. Hoppas Y-DNA skall hjälpa mig, så småningom när fler testat sig.

Om jag förstår siffrorna rätt är det 7455 personer i Sverige registrerade med Y37 på FTDNA. Hur många det är på Y111 kan jag inte se. Men med så få personer skall man ju ha en del tur för att få bra matchningar.
Om du vill får du gärna dela med dig av din mysterie-anfader! Jag är ganska uttråkad på att brottas med mina egna förfäder och  försöker mig gärna på "färskt" material. Inte för att jag tror att jag kan lösa det åt dig, men man vet aldrig: ibland har man tur och snubblar på galna idéer och ingivelser som ger utdelning. Så om du vill så tar jag gärna en titt på din anfader  :) 


Ja, vi får hoppas på att fler män testar sig. Jag förstår dock att priset är en barriär. Med ett autosomalt test får man ju så otroligt mycket mer utdelning för pengarna (särskilt om man gillar emigrantforskning!) Men vi får väl se det som att vi går i bräschen för framtidens genealogi!