NULL Skriv ut sidan - SV: RM269

Anbytarforum

Titel: SV: RM269
Skrivet av: Anders Väppling skrivet 2020-09-04, 21:36

Hoppas Staffan kan svara på det, för jag har egentligen ingen aning  ;) Men det finns ganska många undergrupper under den haplogrupp jag tillhör (E), och det finns säkert fler för I1 och R1b som är betydligt vanligare i Skandinavien. De som har dessa kanske får fler matchningar också.
Hej Kalle,

Tack för svar! Ja, kanske handlar det helt enkelt om att ha turen att man har en vanlig haplogrupp där fler män testat sig. Och vet vem, i framtiden går förmodligen priserna ner och fler intresserade släktforskare kommer testa sig!


Personligen är jag bara så otroligt nyfiken eftersom min äldsta kända patrilinjära anfaders ursprung är så mystiskt. Jag vet mer om honom än någon annan anfader eller anmoder och har samlat hundratals sidor med information om hans förehavanden. Vi snackar på nivån att jag vet exakt när och var att han köpte en sillmacka och en nubbe på en marknad för över tvåhundra år sedan. Men likväl har jag ingen aning om var eller (exakt) när han föddes. Autosomala DNA-testet hos Ancestry har inte hjälp (ännu) även om det finns många timmars arbete kvar där. Jag får väl hoppas att jag tillhör en av de allra vanligaste grupperna!